tisdag 24 november 2015

Jag är pilgrimen av Terry Hayes

Beskrivning från Adlibris:

En ung kvinna hittas mördad på ett sjaskigt hotell i New York med tänderna utdragna, ansiktsdragen upplösta i syra och fingeravtrycken utsuddade. En far blir offentligt halshuggen i den pulserande hettan på ett saudiarabiskt torg.
Liket av en expert på bioteknologi hittas utan ögon på en soptipp i Damaskus. Mänskliga kvarlevor upptäcks i ett avsides bergsområde i Afghanistan.
Pilgrimen har dragit sig tillbaka. Underbarnet på den hemligaste organisationen inom amerikanska underrättelsetjänsten lever numera sitt liv som en vanlig man på Paris gator. Men han är den enda som ser sambanden när en perfekt plan rullas ut för att begå ett fruktansvärt brott mot mänskligheten.
Vad som börjar som en ovanligt komplicerad brottsundersökning utvecklas till en gastkramande kapplöpning mot tiden. Pilgrimen dras oundvikligt in i en livsfarlig jakt på en man lika anonym som han själv, en man utan ansikte, full av hat, som planerar sin hämnd i Guds namn.


Mina tankar:

Jag är pilgrimen har blivit hyllad både utomlands och här i Sverige och jag kan förstå varför.
Det är en fruktansvärt bra och välskriven historia.

Jag erkänner att jag hade lite svårt att komma in i berättelsen men efter ett tag så släppte det och jag fastnade i handlingen.
Även fast boken är väldigt lång så känns den aldrig tråkig. Berättelsen har ett bra driv och varje kapitel slutar på ett sådant sätt att det är svårt att sluta läsa.

Jag är pilgrimen kommer absolut vara med i min 2015 topplista över årets bästa böcker!


Betyg: 

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / Cdon

4 kommentarer: