söndag 28 april 2013

En smakebit på søndag: Flickan från ingenstans


En rolig grej tycker jag  En smakebit på søndag verkar vara. Det kommer från den norska bloggen Flukten fra virkeligheten som ni hittar här.
Går ut på att man ska ge ett litet smakprov från den boken man läser! Tycker det låter kul!

Just nu läser jag Flickan från ingenstans av Justin Cronin och det går sådär. Inte för att boken är dålig utan för att den är en riktig tegelsten. Jag har inte gett mig den lästiden det tar att komma in i den.

Beskrivning från Adlibris:

En liten flicka tycks vara den enda som kan rädda världen. Hon heter Amy Harper Bellafonte och är flickan från ingenstans. Det var hon som var där när allting började och världen började gå mot sin undergång.

Först, det otänkbara: ett fruktansvärt militärexperiment kollapsar och dess hemska innehåll släpps lös i världen.

Sedan, det onämnbara: en natt av kaos och fullständig förödelse leder till att världen för alltid förändras.

Allt som återstår för de chockade överlevarna är att kämpa. Det är en framtid som präglas av rädsla för mörkret, för döden och för ett öde som är ännu värre än så. Civilisationens undergång leder till en ny värld av rovdjur och byten.

I detta undantagstillstånd söker två personer efter en säker plats där de kan gömma sig. Det är FBI-agenten Brad Wolgast och den föräldralösa sexåringen Amy Harper Bellafonte, som strax före katastrofen lyckades rymma från militärbasen där apokalypsen släpptes lös.

Brad Wolgast är fast besluten att skydda Amy. Men för Amy är detta början på en mycket längre resa, en resa över tid och rymd, mot tiden och platsen där hon måste avsluta det som aldrig borde påbörjats.

Mitt smakprov kommer från sidan 125:

Lacey kom på fötter och skyndade sig fram. Flickan satt med nerböjt huvud och vattnet rann ner på knäna från hennes blöta hår. Lacey såg att hon rörde på läpparna, som om hon bad.  
"Vad är det , Amy?"
"Den där flickan pratar med björnarna!" ropade en röst,och ett förundrat sus hördes från åskådarna. "Har man sett!"
Kameror började klicka. Lacey satte sig på huk bredvid Amy och började stryka mörka våta hårtester från hennes ansikte. Hennes kinder var strimmiga av tårar som blandats med vatten från bassängen.
"Berätta nu lilla vän"
"De vet" sa Amy, som fortfarande höll händerna tryckta mot rutan.
"Vad är det björnarna vet?"
Flickan tittade upp. Lacey blev alldeles förstummad.Aldrig förr hade hon sett ett så ledsamt ansiktsuttryck hos ett barn, en sådan uppenbar sorg. Ändå såg hon ingen rädsla i Amys blick. Vad det var som Amy nu visste , så hade hon redan accepterat det.
"De vet vad jag är", sade hon.
 

12 kommentarer:

  1. Jag är jättesugen på att läsa den här boken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag med, samtidigt är jag livrädd för böcker med 1000 sidor!!

      Radera
  2. Tusen takk for smakebit og boktips,denne var helt ny for meg. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. En riktigt bra bok och jag hoppas läsa den andra delen i sommar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror del 2 kommer på svenska nu i vår/sommar!

      Radera
  4. Jeg fant boken på norsk. Der hette den Overgangen. Det var både det du skriver om boken, smakebiten og coveret som overbeviste meg om at dette er en bok jeg må lese! Takk for fint tips og ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Hoppas du kommer tycka om den!

    SvaraRadera
  6. Den där lät ju riktigt spännande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Har fortfarande inte läst något av Cronin men det där var ju lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att så många blev intresserade!

      Radera