tisdag 10 september 2013

Mörk ängel av Laini Taylor

Titel: Mörk ängel
Författare: Laini Taylor
Språk: Svenska
Antal sidor: 377
Förlag: Bazar förlag

Beskrivning från Adlibris:

På olika ställen i världen framträder plötsligt inbrända handavtryck på helt vanliga dörrar. De är ditsatta av främmande varelser med vingar.
I en mörk, dammig butik har en djävuls förråd av människotänder börjat sina.
Och i de trånga gränderna i Prag dras en ung konststuderande in i ett brutalt krig med främmande väsen från en parallell värld.
Möt Karou. Hon fyller sina skissblock med monster som kanske är verkliga, kanske inte. Ofta försvinner hon iväg på mystiska «ärenden». Hon talar många olika språk och inte alla är människospråk. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon egentligen? Frågan plågar henne, och hon är fast besluten att ta reda på svaret.
När en av de främmande den vackre Akiva som är på flykt undan förföljare spänner ögonen i henne på en bakgata i Marrakesh, hamnar hon snart i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter avslöjas och en kärlekshistora som har rötter i en våldsam forntid börjar spira. Kommer Karo att få ångra att hon ville veta sanningen om sig själv?


Mina tankar om boken:

Blev jättesugen på att läsa den här boken eftersom historien verkade vara både bra och spännande.
Dessutom är omslaget så fint och lockar verkligen till läslust.
Första halvan av boken uppfyllde mina förväntningar och jag tyckte den var bra, rolig och spännande.

Tyvärr så sjönk intresset i mitten när berättelsen tog en annan riktning. 
Det som jag trodde skulle bli ett fartfyllt äventyr blev en ganska tragisk kärlekshistoria i stället.
Nu i efterhand förstår jag att det krävdes för att föra berättelsen framåt men under läsningen upplevde jag det som en besvikelse.

Huvudpersonen Karou är en häftig tjej med en tuff attityd och hon var väldigt lätt att tycka om. 

Karou är uppvuxen hos de som kallas Kimärer. Det är halvdjur/människor med blandade kroppsdelar.
Brimstone som är Karous fadersgestalt beskrivs med en mänsklig överkropp, ett bagges huvud och underkropp som ett lejon..

Det var mitt största bekymmer i den här boken. Hur jag än fantiserade och försökte förstå kunde jag inte få ihop det i mitt huvud hur de såg ut.
Nja jag vet inte, det blir lite för mycket för mig.

Slutet på boken var riktigt bra och där kände jag att det här kan nog bli bra ändå.
Trots mina negativa känslor över bokens mittdel så känner jag att jag vill verkligen läsa vidare i den här serien.
Tror att det är nu det sätter igång på riktigt!

Betyg:
3.5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus




2 kommentarer:

  1. "mänsklig överkropp, ett bagges huvud och underkropp som ett lejon" jisses vilken blandning!

    SvaraRadera
  2. Ja, och alla kimärer hade olika blandningar så det gäller att ha bra fantasi!

    SvaraRadera