måndag 30 september 2013

Mina läsvanor..

Är fortfarande jätteförkyld, trött och hängig. Verkar som vi smittar varandra runt i familjen och att hela september har varit en riktig sjukmånad..
Kom iallafall i väg på Bokmässan i helgen men just nu känner jag mig tröttare än någonsin.

Känns som bloggen och läsandet blir lidande när den lilla ork man ha går till att arbeta och ta hand om hemmet. Hoppas att det vänder lite nu i oktober och att vi piggnar till!

Tänkte göra en liten tagg för att pigga upp mig själv. Har dock inte blivit taggad men har sett att en del har skrivit att man kan göra den ifall man har lust.
Och det har jag!

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Läser oftast i sängen. Känner att det är där jag får mest lugn och ro.
Just nu bor vi ganska trångt så oftast blir det att jag stänger in mig i sovrummet för att få läsro.
Hoppas att flytta till något större så jag kan få ett extra rum som bibliotek/läshörna!

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Bokmärken!
Älskar fina bokmärken och har en hel del att välja på!

3. Kan du sluta läsa närsomhelst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag kan i stort sett sluta läsa närsomhelst även fast det kan vara irriterande nästa gång man plockar upp boken.
Oftast försöker jag ju läsa klart stycket eller kapitlet men det är inget tvång jag har..

4. Äter eller dricker du någonting när du läser?
Eftersom jag oftast ligger i sängen och läser så blir det inte att jag äter eller dricker något.
Kanske på helgen bara om vi har köpt godis men oftast inte.

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n när du läser?
Nä, vill gärna ha knäpptyst.. Men som jag skrev ovan så bor vi litet så det är alltid någon som tittar på tv eller lyssnar på musik.
I bland störs jag av det och det blir att jag inte kan låta bli att lyssna och då tappar fokus på läsningen..

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Har oftast 2-3 böcker i gång samtidigt.
En fysisk bok som jag läser mest i.
En fysisk bok som jag läser lite då och då i, oftast då en mer djupare och tyngre bok som kräver mer tid. 
Och en ljudbok som jag lyssnar på när jag är ute och går eller inte kan sova.

7. Läsa hemma eller överallt?
Läser mest hemma om man inte räkna med ljudboken för de har jag alltid med mig i mobilen.
Men jag läser inte hemma hos andra eller så..

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst naturligtvis..

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Nä hoppar aldrig över stycken.. tycker det är lite fusk :)
Däremot kan jag skumma i vissa böcker särskilt om det är massa blodiga stycken med massa detaljer.. kan ha lite svårt för det...

10. Bryta rygg eller inte?
Nja jag gör inte det med flit men händer det så händer det..

11. Skriver du i böcker?
Nej, däremot kan jag lägga massa små lappar i böcker om saker jag vill komma i håg..

12. Vilka taggar du?
Alla som läser min blogg som inte gjort denna än!!

1 kommentar:

  1. Hoppas ni kryar på er snart, så himla trist att vara förkyld långdraget.

    SvaraRadera