torsdag 5 december 2013

Vanmakt av Thomas Erikson

Titel: Vanmakt
Författare: Thomas Erikson
Serie: Alex King
Antal sidor: 442
Förlag: Damm förlag

Beskrivning från Adlibris:

Diplomaten William Smythe är lugn, behärskad och sakligt klarsynt, tränad i att aldrig släppa sitt logiska sätt att se på världen. Så kidnappas hans tio månader gamla son, bara för att senare lämnas tillbaka på den brittiska ambassaden.

Det är bara en i raden av kidnappningar som familjen drabbas av. Någon vill demonstrera sin makt. Någon som inte skyr några medel. Kan beteendevetaren Alex King ringa in vem som är kapabel att utföra dessa utstuderade maktdemonstrationer? Och varför?

Mina tankar om boken:

Stundtals väldigt spännande men samtidigt väldigt rörig.

Detta var första boken jag läste om Alex King men de tidigare böckerna har fått bra recensioner av andra så jag hoppades att denna skulle vara en riktig bladvändare.
Tyvärr så tyckte jag inte den var så bra.
.
I början så tyckte jag att den var mycket lovande och riktigt spännande men efter ett tag så fick jag svårt att hålla reda på karaktärerna och de blev bara en massa namn och inget mer.

Tyckte även hela historien var ganska osannolik.
Kunde ändå inte sluta läsa för jag ville se hur det skulle gå för de inblandade i slutet.

Men nja jag vet inte, känner mig ganska kluven.
Fick inte direkt någon känsla för personerna så det påverkade läsningen.

Nu har jag inte läst de två tidigare böckerna i serien så givetvis kan det också påverka men jag kommer nog att ge den första boken en chans även om jag inte älskade denna.

Tycker ändå beteendevetenskap är ett intressant ämne och det är är spännande att läsa om hur vi människor beter oss i olika situationer.

Betyg:

2,5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se vad jag tycker om den här boken när jag nu ska läsa den... kändes inte som en bok jag kommer prioritera så fort :/

    SvaraRadera
  2. Hoppsan, det lät ju inget vidare... Vi får väl se om jag ger mig på denna eller ej...

    SvaraRadera