måndag 17 november 2014

Lärjungen av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt

Titel: Lärjungen
Författare: Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt
Antal sidor: 494
Serie: Sebastian Bergman 2
Förlag: Norstedts

Beskrivning från Adlibris:

"I Lärjungen får vi åter möta Sebastian, liksom teamet med Torkel, Ursula, Vanja och Billy. Sebastian Bergman gör allt han kan för att få ordning på sin tillvaro och komma till rätta med sitt sexmissbruk. Efter att ha fått veta att han har en vuxen dotter har han hittat en mening med livet. Nu brottas han med om han ska avslöja att det är han som är hennes biologiska pappa. Han längtar efter att få berätta, men han förstår samtidigt att det kan förstöra hennes liv. Hon har redan någon hon kallar pappa, som hon älskar.

Samtidigt utreder hans gamla team på Riksmord en serie brutala kvinnomord som på ett obehagligt sätt leder tankarna till Edward Hinde - en dömd seriemördare som Sebastian satte bakom lås och bom för många år sedan. Men Hinde sitter fortfarande inne, under stark bevakning, vilket gör att polisen tror sig ha att göra med en copycat.

Till sist lyckas Sebastian övertala Torkel, hans gamla chef som leder teamet, att låta honom ta del av utredningen. Det han får reda på är mycket obehagligt. Sebastian inser att morden riktar sig mot honom - och vem skulle mördaren i så fall kunna vara om inte Edward Hinde? Inspärrad eller inte."


Mina tankar om boken:

Andra boken om Sebastian Bergman och jag är fast!

Även om det känns som jag läst den här historien förut så gillar jag det.

Det är inte direkt spännande för jag vet hur det kommer att sluta. Men karaktärerna fascinerar mig och jag gillar tempot i boken.
Trots nästan 500 sidor så går den fort att läsa och det blir aldrig tråkigt.

Sebastian Bergman fortsätter med sitt sexmissbruk och att irritera sina kollegor till max och nu börjar jag tycka att han är lite jobbig.
Jag kan förstå att han mår dåligt men varför ska han stöta bort människor hela tiden.

En av bokens höjdpunkter är Thomas Haraldsson som vi mötte redan i första boken. Den klantiga polisen som vill visa att han kan men det blir bara fel.
Nu har han gått och blivit anstaltschef och ja det går fel nu med, väldigt fel...

Betyg: 

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

2 kommentarer:

  1. Hm, Thomas Haraldsson minns jag inte ens.. Men jag vet att jag gillade boken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thomas var ju bäst i hela boken! Synd att du inte minns honom!

      Radera