lördag 20 december 2014

En julsaga av Charles Dickens


Titel: En julsaga
Författare: Charles Dickens
Antal sidor: 92
Förlag: Modernista



Beskrivning från Adlibris:


"Världens mest lästa bok om julen berättar historien om Ebenezer Scrooge, snål och elak kapitalist som genomgår total omvändelse och blir en god man, efter att ha hemsökts av spöken på julaftonsnatten."



Mina tankar om boken:

Har inte tidigare läst något av Charles Dickens men kände till den här berättelsen sen tidigare.
Tyckte väldigt mycket bra om boken nu när jag läste den.
Historien om Scrooge väcker mycket känslor och förändringen han genomgår är fantastisk.
Den här boken passar verkligen att läsa nu i juletid eftersom den på något sätt lyfter fram julens viktigaste budskap.
Att ta hand om de människor vi har runt omkring oss och hjälpa de som har de svårt är väl ändå det som skänker mest julefrid.

Skulle dock inte beskriva den här boken som en spökhistoria eftersom den inte är läskig överhuvudtaget.
Däremot är den vacker, både språket och miljöbeskrivningarna, och den lämnar kvar en varm känsla hos mig.

Jag är inte mycket för traditioner men den här boken kommer jag nog läsa om runt nästa jul igen!

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar