onsdag 21 januari 2015

Nattfilm av Marisha Pessl

Titel: Nattfilm
Författare: Marisha Pessl
Antal sidor: 647
Förlag: Natur & Kultur

Beskrivning från Adlibris:

"Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts offentligt sedan 1977. För fansen är han en mörkrets överstepräst, onåbar och gåtfull. När hans dotter Ashley Cordova hittas död framställs händelsen som ett självmord, men journalisten Scott McGrath anar oråd och börjar gräva i vad som har hänt. Förra gången han försökte närma sig familjen slutade det i en privat katastrof. Nu sugs han återigen in i en jakt som för honom allt längre in mot det kraftcentrum som är Stanislas Cordova. 
Bilder, illusioner, speglar: varje gång han fått upp en dörr tycks den smälla igen bakom honom ... Scott har redan förlorat allt och det enda som kan ge honom upprättelse är att få reda på sanningen. Även om det kräver att han möter sitt eget mörker."


Mina tankar om boken:

Det är något med den här boken som får mig att bli helt uppslukad.
Berättelsen är så intensiv och så fängslande.
Trots att boken är över 600 sidor lång så blir det aldrig långtråkigt. Nej det händer saker hela tiden, precis hela tiden.
I en annan bok kanske det skulle uppfattas som jobbigt men inte här. 
Jag njuter av varje sida, av varje vändning och av varje twist.

Slutet är dock något som gjorde mig lite besviken. Förstod inte riktigt vad det var som hände och jag kände att det var en del saker jag inte fick svar på.
Och efter den här fantastiska läsupplevelsen så hade jag förväntat mig ett storslaget slut och när det inte riktigt kom kände jag mig ganska tom efteråt.

Men bortsett från det så är det här en fantastisk bok som leker med hjärnan medan man läser.
Vad är sant och vad är fantasi?

Kommer nog beställa hem författarens debutbok Fördjupande studier i katastroffysik för jag kommer absolut vilja läsa mer av Marisha Pessl!

Betyg:

5/5

Även om slutet var något av en besvikelse så går det inte att förneka att det här var en omtumlande och underbar läsupplevelse!


Köp boken på Adlibris / Bokus

17 kommentarer:

  1. Jag var inte heller beredd på det slutet, men på något sätt passade det om man tänker på Cordovas filmer också tycker jag. Jag vill också läsa mer av Pessl! Ska nog köpa hennes debutroman nån gång, och skriver hon mer sådana här böcker så får de garanterat flytta hem till mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte så mycket om hennes andra bok men jag har läst en del positiva recensioner om den.

      Radera
  2. Jag har lånat den på biblioteket och ska försöka läsa den snart. Den verkar ju så bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hoppas hoppas du kommer gilla den!

      Radera
  3. Får nog faktiskt ta och beställa denna snart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska göra. Den kommer i pocket nu i februari :)

      Radera
  4. Det blir nog till att köpa den som pocket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut du ska göra! Jag beställde hennes andra bok i pocket i dag!

      Radera
  5. Den här blir jag riktigt nyfiken på nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer i pocket nästa månad så tycker du ska testa den!

      Radera
  6. Är supersugen på denna! :) Hennes första bok å jag kom dock inte helt överens. Tror inte jag läste klart den... //Anna

    SvaraRadera
  7. Den här är jag så nyfiken på. Många verkar gilla den mycket.

    SvaraRadera
  8. Jag är väldigt nyfiken på den här boken. Men längden skrämmer mig något... :)

    SvaraRadera
  9. Har varit lite tveksam inför denna i och med; sidantalet i kombination med; ej tidigare läst författare. Men blev lite mer övertygad om att ge den en chans nu.

    SvaraRadera
  10. Jag känner igen känslan från hennes debut, jag var trollbunden under hela boken, men ganska besviken på upplösningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har köpt hem hennes första bok och ser fram mot den!

      Radera
  11. Många sidor men de kanske gick fort att läsa om den var så bra

    SvaraRadera