onsdag 2 oktober 2013

Mannen utan hjärta av Camilla Grebe och Åsa Träff

Titel: Mannen utan hjärta
Författare: Camilla Grebe och Åsa Träff
Serie: Siri Bergman 4
Antal sidor: 427
Förlag: Damm förlag

Beskrivning från Adlibris:

En kvav sommardag hittar Miguel Alemany sin sambo, antikhandlaren och mediaprofilen Jussi Ståhl, brutalt mördad i sitt hem på Södermalm. Jussi har skjutits till döds och därefter har hjärtat skurits ur kroppen och placerats i en antik silverskål, som ett groteskt stilleben.

Psykologen Siri Bergman erbjuds i samma veva jobb inom polisens gärningsmannaprofilgrupp av sin gamle studiekamrat och vän Vijay. Hon hamnar mitt i utredningen av det makabra mordet på Jussi Ståhl.
Det som på ytan ser ut som ett enstaka vansinnesdåd växer snabbt till någonting betydligt mer oroväckande. Fler brutala mord på män skakar Stockholm. Det blir snabbt uppenbart att en gemensam nämnare är männens sexuella läggning. Men rör det sig verkligen om rena hatbrott eller står sanningen att finna långt tillbaka i offrens förflutna?


Mina tankar om boken:

Detta var min första bekantskap med den här serien men eftersom de skulle vara fristående så tyckte jag inte det gjorde så mycket.

Gillade boken väldigt mycket och läste ut den på bara ett par timmar.
Själva deckargåtan var väl inte direkt jättespännande men däremot så tyckte jag persongalleriet var väldigt intressant och det var trevligt att följa med i Siris privatliv.
Kul med en deckare där inte det är en polis i huvudrollen utan en psykolog.


Kommer läsa böckerna från början och har redan köpt hem första delen som heter Någon sorts frid.


Betyg:

3,5/5
Det svala betyget beror inte på att boken var dåligt utan just för att deckargåtan inte var så spännande och originell.

Köp boken på Adlibris / Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag har bara läst första boken i serien och tyckte att den var helt okej. Ska bli intressant att läsa fortsättningen :)
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att läsa serien från början!

      Radera