onsdag 2 juli 2014

Höglandet av Steinar Bragi

Titel: Höglandet
Författare: Steinar Bragi
Antal sidor: 295
Förlag: Natur & Kultur

Beskrivning från Adlibris:

Island, efter börskraschen. Två par gör en utflykt till det ensliga isländska höglandet i öns inre delar. Landskapet är kargt och ogästvänligt och i den tjocka dimman kör de rakt på ett hus. Bilen går sönder och de tvingas övernatta hos husets ägare, två gamlingar som lever isolerade.
De beter sig märkligt, låser om sig och verkar vara rädda för någon ute i mörkret.
De fyra försöker komma därifrån, men misslyckas gång på gång. Snart blir sprickorna inom gruppen uppenbara.

Egill och Hrafn är sedan länge rivaler. De har båda tillhört finanseliten på Island men har i kraschen förlorat allt och försöker dämpa sin ångest med alkohol, droger och porr. Journalisten Anna är avundsjuk på psykologen Vigdis. Samtidigt är hon den enda som försöker ta reda på vad paret i huset egentligen döljer. Allt tyder på att mannen flytt upp på höglandet för att gömma
sig efter att ha begått ett fruktansvärt dåd. Den mardrömslika situationen intensifieras. De fyra måste samarbeta och själva ta sig därifrån, samtidigt som deras förflutna hinner ikapp dem i allt snabbare takt.

Steinar Bragis andra roman på svenska är en mångskiktad skräckthriller. Island framstår här som en våldsam och brutal plats, präglad av mörk och förvriden sexualitet.

Mina tankar om boken:

Efter jag läst ut Höglandet kände jag mig ganska förvirrad.
Vad var det som hände?
Vet inte riktigt om jag hängde med ordentligt och det var väldigt svårt som läsare att förstå vad som var på riktigt eller bara hände i karaktärernas fantasi.

Man får följa fyra personer i boken och jag kände att det var för många.
Det var ingen som direkt stack ut och jag fastnade inte för någon.
Sen är väldigt mycket i boken tillbaka blickar på allt som har hänt förut och ärligt talat tyckte jag det var ganska ointressant.

Jag ville ha skräck och spänning och det kände jag inte att historien levererade.
Slutet var det bästa även fast jag inte fattade vad som egentligen hände!

Den här boken har fått fina recensioner men för mig så levde den tyvärr inte upp till dem.

Betyg:

2/5

Boken finns att köpa på Adlibris / Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar