måndag 10 oktober 2016

Flickorna av Emma Cline


Flickorna av Emma Cline måste väl vara en av årets mest omtalade böcker och den har blivit hyllad till höger och till vänster. 
Jag kan inget annat än att bara hålla med om att det här är en fantastisk bok.
Språket är helt otroligt och vissa meningar slår en med sådan kraft att man nästan måste stanna upp i läsningen och andas lite.

I Flickorna träffar vi Evie först som vuxen kvinna och sedan tar hon oss tillbaka till tiden då hon var 14 år.
Året är 1969 och Evie känner sig ganska vilsen, har problem både med vänner och i hemmet.
En dag i parken får hon syn på några flickor och hon dras till dem på ett märkligt sätt.
Hon får följa med dem och de visar sig att de här flickorna lever tillsammans i en slags "sekt" där en äldre man är ledare.

Russel, som mannen heter, är en väldigt karismatisk man och flickorna ser upp till honom.
Det här utnyttjar Russel på olika sätt som till slut leder fram till fruktansvärda händelser.

Åh, den här boken är så bra! 
Även om det i grund och botten är en tragisk och hemsk historia så tycker jag att den är vacker och trollbindande på något sätt.

Det här är egentligen inte min typ av bok men eftersom historien är inspirerad av Charles Mansons och hans "familj" så gjorde det att jag blev intresserad att läsa och det ångrar jag inte för en sekund!
Vill du läsa en välskriven och spännande bok så rekommenderar jag verkligen Flickorna.

Betyg:

5/5

Finns att köpa på Adlibris / Bokus

Tack till Natur & Kultur för boken.

2 kommentarer:

  1. Måste skaffa den här och läsa nån gång, den låter så bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra, tror att du hade tyckt om den!

      Radera