torsdag 27 juni 2013

De odödligas regler av Julie Kagawa



Titel: De odödligas regler
Författare: Julie Kagawa
Serie: Edens blod 1
Antal sidor: 459
FörlagHarlequin


Beskrivning från Adlibris:

De odödligas regler

I en framtida värld styr vampyrerna.

Människorna är föda.

Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning.

Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten.

Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.

Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad och vem hon skulle kunna dö för.


Mitt omdöme:

Ärligt talat var jag rädd att börja läsa den här boken på grund av att jag hade skyhöga förväntningar. 
Men redan efter några sidor slappnade jag av och efter ett par kapitel ville jag inte släppa boken.
Men tyvärr måste man ju jobba, äta och sova men så fort jag har haft en stund över så har jag läst.

Julie Kagawa bjuder in till en mörk och dyster värld där vampyrerna  helt har tagit över och mitt i allt står Allie som är en riktig spännande person att följa.
Hon hatar vampyrerna och tänker inte bli en slav för dem men dagen kommer när hon ändå tvingas välja att antingen dö som människa eller leva som vampyr.

Jag beundrar hennes mod och hennes styrka att stå emot allt som lockar efter hon blivit en vampyr.
Ärligt talat så upplevde jag henne mer mänsklig i sitt beteende efter hon blivit förvandlad än vad hon var när hon var människa.

Detta är del ett i en serie och jag ser mycket fram emot att få följa Allies resa vidare och hoppas på en snabb översättning på del två som än så länge bara finns på engelska.

Betyg:

5/5 
En riktig bladvändare som får många andra vampyrböcker att blekna i jämförelse!

Köp boken på Adlibris / Bokus / Harlequin


1 kommentar: