onsdag 26 juni 2013

Lyssnat på: Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen


Titel: Hennes iskalla ögon
Författare: Carin Gerhardsen
Serie: Hammarbyserien 6
Inläsare: Katarina Ewerlöf
Längd: 13 t 7 m


Beskrivning från Storytel:

Snön vräker ner i ett fruset Stockholm. Under samma dag försvinner två kvinnor, oberoende av varandra. Bägge lever i till synes ordnade förhållanden, men när kriminalkommissarie Conny Sjöberg och hans mannar skrapar på ytan av familjeidyllen framträder en helt annan bild. Båda kvinnorna har levt under mental press, och ingen av dem saknar skäl att frivilligt ge sig av. Men den dramatiska upptäckten av en död kropp ger all anledning att tänka om.
Jamal Hamad söks upp av en skugga ur det förflutna. Är det så att hans och Petra Westmans gemensamma liv börjar knaka i fogarna? Tiden hinner ifatt också Odd Andersson, vilket får oanade konsekvenser. Jens Sandén störs av att hans dotterdotter drabbas av något som i bästa fall är en olycka, medan Hedvig Gerdin som vanligt vägrar att låta sig störas av någonting. Mitt i denna färgstarka grupp poliser sitter Conny Sjöberg och försöker höra sin egen röst i bruset.



Mitt omdöme:

Detta är bok sex om poliserna i Hammarbyserien.
Jag har läst de första tre i serien, tröttnade lite men fick sen upp ögonen för denna.
Eftersom de är fristående så kände jag inte att jag missade något.
Däremot funderar jag på att läsa del fyra och fem nu för det här är bra!

Här får vi följa sökandet efter ett par olika kvinnor som försvinner och det är mycket spännande.
Boken tar upp ämnet våld mot kvinnor i hemmet och man blir både rädd och förbannad när man läser.

Det bästa med denna serien är att man får följa de olika polisernas privatliv väldigt mycket och som jag berättat tidigare så är jag väldigt förtjust i att följa vardagen hos karaktärerna jag läser om.

Jag brukar kunna "lösa brottet" ganska tidigt i deckare men här visste jag absolut inte hur det hängde i hop. 
Det ger definitivt pluspoäng för det finns inget värre när man som läsare vet hur det ligger till redan i början av boken.

Inläsaren Katarina Ewerlöf är fantastisk tycker jag. Hon är min absoluta favorit och det har nästan gått så långt att jag enbart vill lyssna på böcker inlästa av henne. 

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

Eller gör som jag och lyssna via Storytel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar