torsdag 7 maj 2015

Iggy 4-ever av Hanna Gustavsson

Titel: Iggy 4-ever 
Författare: Hanna Gustavsson
Antal sidor: 215
Förlag: Ordfront förlag

Beskrivning från Adlibris:

Iggy går i åttan och hatar sitt liv i största allmänhet. Skolan är tråkig, killarna är störiga och stämningen mellan henne och bästisen Julle blir allt mer irriterad. Till råga på allt går Iggys mobiltelefon sönder och katastrofen är ett faktum.Iggys mamma är trött på att inte kunna kommunicera med sin dotter. Incidenten med mobiltelefonen blir droppen, och Iggy försöker desperat hitta en lösning på problemet.I ett försök att fly de störiga killarna i skolmatsalen hamnar Iggy och Julle med ett gäng i nian som de blir kompisar med. Det blir starten på något nytt och spännande, samtidigt som en ny rivalitet blossar upp. Iggy blir plötsligt plågsamt medveten om saker hon inte tidigare fått syn på, och relationen till Julle blir allt mer komplicerad. Utan vare sig smartphone eller pengar måste Iggy hitta en väg ut ur sin ökande frustration över omständigheter hon inte kan påverka. På Valborgsnatten ställs allt på sin spets och något händer som kanske, kanske får saker att förändras...

Mina tankar:

För nästan två år sedan läste jag Nattbarn och det är där vi träffar på Iggy första gången.
Jag var inte så överdrivet förtjust i Nattbarn första gången jag läste den men efter ett par omläsningar har den växt hos mig.

Nu har uppföljaren kommit och den gillade jag på en gång.
Jag har vant mig vid Hannas tecknarstil och tycker att det passar serien perfekt.

I den här delen känner jag i gen mig själv mer i Iggy.
Det här med att glida ifrån någon man har stått nära, avundsjuka och att växa upp i en familj där man kanske inte alltid hade råd att köpa det som "alla andra" hade.

En väldigt bra serie med en karaktär man lätt tar till sitt hjärta.
Vill ha en fortsättning och hoppas att få träffa Iggy snart igen!

Betyg:

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / cdon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar