måndag 25 maj 2015

Sonen av Jo Nesbø

Titel: Sonen
Författare: Jo Nesbø
Antal sidor: 539
Förlag: Piratförlaget

Beskrivning från Adlibris:

"Sonny Lofthus är en professionell syndabock. Han erkänner
andras brott och sonar deras fängelsestraff mot
dagliga heroindoser. Han har suttit på Norges mest
flyktsäkra fängelse i tolv år när han får höra något som
förändrar allt. Sonny rymmer från fängelset. Och han har
mycket att hämnas."



Mina tankar:

Det här är första boken jag läser av Jo Nesbø och efter att ha hört så mycket bra om honom så var jag nästan tvungen att prova att läsa en bok.
Blev inte besviken men blev inte överväldigad heller.
Har hört folk jämföra Nesbøs böcker med Kepler och det kan jag inte hålla med om.

Visst är boken både bra och spännande men jag vet inte om det är miljön i handlingen som inte passar mig.
Har lite svårt med den "undre världen", korruption och känslan i boken.

Trots att Sonny är en kallblodig mördare så gillar jag honom.
Det var också en konstig känsla jag hade när jag läste, att jag på något sätt sympatiserade med Sonny trots att han gick runt och dödade massa människor.
Fast det är klart han dödade ju inga oskyldiga direkt.
Det är ingen som är riktigt god i den här berättelsen och de flesta får vad de förtjänar.

En helt okej spännande bok som trots sina 500 sidor går fort att läsa.

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / Cdon

6 kommentarer:

  1. Jag tycker nog hans serie om Harry Hole är bättre än den här boken. Men den var helt ok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst den andra serien så jag har inget att jämföra med!

      Radera
  2. Jag tycker också bättre om Harry Hole!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj där ser man, kanske någon gång när jag har mer tid så :)

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av Jo Nesbö ännu men har tänkt ge någon bok en chans, när jag får en lucka bland allt annat jag vill läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju mycket annat man vill läsa med!

      Radera