torsdag 27 mars 2014

Zelda vs. patriarkatet av Lina Neidestam

Titel: Zelda vs. patriarkatet
Författare: Lina Neidestam
Illustratör: Lina Neidestam
Antal sidor: 132
Förlag: Kartago - Tack för boken!

Beskrivning från Adlibris:

Zelda har efter backpackande och konstskoleflum flyttat till Stockholm för att "bli någon" . Hon bor i en unken cykelkällare med sin barndomsvän Sebastian och slavar oavlönat på en skvallertidning för att få in en fot i mediebranschen. Men raketkarriären uteblir och Zelda tröstar sig med den nya kärleken Cesar, en kvasi-intellektuell kulturkofta med rostig kvinnosyn. Zelda befinner sig snart i sin mest dysfunktionella kärleksrelation hittills, trots sin anti-monogama övertygelse och Cesars motvilja mot allt vad "feminism" heter. Trots det kämpar hon vidare för att krossa patriarkatet, men även sitt eviga mindervärdeskomplex, stora bekräftelsebehov och totala oförmåga att hålla de köttsliga drifterna i styr.

Mina tankar:

Jag är barnsligt förtjust i Zelda och jag vet inte varför jag väntade så länge med att läsa det här albumet.
Men när jag väl skulle beställa det så visade sig att det var slutsålt överallt och paniken kom krypande.
Jag hade ändå turen att få ett exemplar hemskickat och det är jag så tacksam för!

I detta album som är det tredje i ordningen så har Zelda skaffat sig ett jobb. Visserligen får hon inget betalt men men..

Hon blir även i hop med Cesar och de blir till och med sambos men mest på grund av att Zelda inte har någon annanstans att bo..

Alltså jag tycker Zelda är för härlig även fast jag kanske inte skulle vilja umgås med henne i verkliga livet.

Lina Neidestam tecknar fantastiskt duktigt och jag blir glad bara att titta på bilderna. Det är uppiggande, färgglatt och fullt med små roliga detaljer.

Serien är rolig men innehåller en del vuxet , mycket avklätt och grövre skämt så det är en fördel om man har den humorn!

Betyg:


5/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar