onsdag 11 december 2013

Livbåten av Charlotte Rogan

Titel: Livbåten
Författare: Charlotte Rogan
Antal sidor: 302
Förlag: Bookmark förlag


Beskrivning från Adlibris:

1914 förliser oceanångaren Empress Alexandra. Efter att ha lämnat övriga passagerare att drunkna trängs 39 personer i en livbåt som är byggd att bära hälften. För att den unga Grace ska överleva måste andra sätta livet till.
Med list och mod tar hon upp kampen om att härska i båten. En ödesdiger kamp som blottar människans allra mest basala känslor och instinkter såväl hos Grace som hos hennes medpassagerare.
Livbåten är en psykologisk thriller berättad av en kvinna som är lika oförglömlig och komplex som de händelser hon beskriver. En mardrömsfärd som inte lämnar någon läsare oberörd.


Mina tankar om boken:

Det som lockade mig att läsa Livbåten var att den beskrivs som en psykologisk thriller och att den skulle vara otroligt spännande.
Men tyvärr tyckte jag inte den var särskilt spännande överhuvudtaget.

Missförstå mig inte, det är en bra bok men jag upplevde inte att jag sögs in lika mycket i historien som jag trodde jag skulle göra.

Berättelsen är skriven i dagboksformat och det är Grace röst man får följa och den stora frågan är om allt hon berättar är sant...

En bra och intressant historia som väcker många moraliska frågor. Vad är rätt och vad är fel?
Hur långt är vi människor beredda att gå för att skydda oss själva?

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar