torsdag 11 september 2014

Gökens rop av Robert Galbraith

Titel: Gökens rop
Författare: Robert Galbraith ( J.K Rowling )
Antal sidor: 497
Serie: Cormoran Strike 1
Förlag: Wahlström & Widstrand

Beskrivning från Adlibris:


"När en både firad och skandalomsusad fotomodell faller mot sin död från en balkong i Mayfair, London tror man är det är självmord. Det är bara hennes adoptivbror som misstänker att ett brott har begåtts och han kontaktar därför privatdetektiv Cormoran Strike. Den enbente Afghanistanveteranen Cormorans liv är i spillror och hans enda glädje på senare tid är den nya ovanligt driftiga och pigga assistenten Robin. Tyvärr finns det inte pengar att behålla henne. Fotomodellen Lolas tragiska död blir räddningen för Strikes neddekade detektivbyrå. Men ju mer Cormoran och Robin gräver i den unga modellens komplicerade värld med kändisar, nerknarkade pojkvänner och udda familjemedlemmar desto mörkare blir det.
Från eleganta fasader i Mayfair till bakgator i East End är Gökens rop fast förankrad i nutida London. Det är den första deckaren i en serie om detektiven Cormoran Strike."



Mina tankar om boken:

Det mest positiva i Gökens rop är huvudpersonen Cormoran Strike.
Gillar hans personlighet och att han inte är som andra typiska karaktärer i deckare.
Han är en f.d krigsveteran som precis avslutat ett förhållande och han är hemlös.
Eller hemlös och hemlös, han bor på sitt kontor och sover i en tältsäng!

Robin är även hon en person jag gillade att läsa om. Tyckte det var synd att hon inte fick mer tid i boken men eftersom detta är en serie så hoppas jag att hon får mera plats i kommande böcker.

Stora styrkan i den här boken tyckte jag var Cormoran och Robin. Även miljöbeskrivningarna var bra och jag kunde lätt föreställa mig den lilla detektivbyrån. 

Nackdelen är tempot i boken. Det går väldigt sakta och i bland känns det som om det inte händer något överhuvudtaget. 
I början kändes det helt okej med det långsamma tempot men efter ett tag börjar jag tröttna och bli rastlös.

Saknade spänningen som jag tycker borde finnas i en deckare och den där känslan att man inte kan sluta läsa eftersom man måste få reda på hur det ligger till.
Nej, det fanns inget sånt här.
Synd, men jag kommer nog antagligen läsa vidare i den här serien för jag vill ha mera av Cormoran och Robin!

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus





2 kommentarer:

  1. Tyckte också den här var seg i överkant, och för mig blir det antagligen (man ska aldrig säga aldrig) inga fler om Comoran och Robin.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte inte den var så tokig, men jag lyssnade på en suverän uppläsning så det kan ha haft betydelse!

    SvaraRadera