måndag 13 april 2015

Liv efter liv av Kate Atkinson

Titel: Liv efter liv
Författare: Kate Atkinson
Antal sidor: 543
Förlag: Massolit förlag




Beskrivning från Adlibris:

"Tänk om det finns andra chanser. På riktigt. Och tredje chanser.
Tänk om du har ett oändligt antal chanser att leva om ditt liv. Skulle du till slut kunna rädda världen från ett oundvikligt öde? Skulle du ens vilja?
En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Hon är tredje barnet till en rik engelsk bankir och hans fru. Tragiskt nog dör hon innan hon hinner ta sitt första andetag. En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Hon ger ifrån sig ett kraftfullt skrik och påbörjar ett minst sagt ovanligt liv. För hon dör gång på gång, på många olika sätt. Historien har stora planer för henne. Inget mindre än civilisationens öde ligger i hennes händer."



Mina tankar om boken:

Första halvan av Liv efter liv tycker jag är jättebra. Känns spännande att följa Ursula i hennes olika  liv som hon lever och hur hon  kan ändra små saker och hur det påverkar hennes nuvarande liv.

Gillar även Ursula och hennes familj. De känns äkta och trovärdiga.

Men efter ett tag så blir det lite tjatigt.
Jag får svårt att hålla ordning på de olika liven och vad som egentligen har hänt.
Kan kännas när man läser att man rör ihop det och vissa saker som händer glömmer man bort att det kanske bara hände i ett tidigare liv.

Men i det stora hela så gillar jag boken. Har man tid och koncentration när man läser så är det en spännande och ganska annorlunda bok.

Ångrar mig nu i efterhand att jag inte gjorde anteckningar under tiden jag läste för då kanske jag hade hängt med mer i historien.

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / cdon

2 kommentarer:

  1. Känner precis som du, jag hade lite svårt att hålla isär liven och till sist blev det lite tjatigt att det började om hela tiden. Men jag gillade språket och karaktärerna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte karaktärerna var bland det bästa med den här boken!

      Radera