lördag 11 januari 2014

Lenas dagbok av Lena Muchina

En rysk skolflickas dagbok från belägringen av Leningrad

Antal sidor: 282
Förlag: Bazar förlag

Beskrivning från Adlibris:

Ett unikt dokument som först nu upptäckts och offentliggjorts: en gripande men ändå osentimental dagbok,
skriven av en sextonårig flicka som överlevde Leningrads belägring.
I maj 1941 börjar Lena föra dagbok. Först skriver hon om sina drömmar och bekymmer, den hemliga kärleken till
Vladimir och de dåliga skolbetygen. Men efter att
nazisterna belägrat Leningrad får kriget allt större utrymme i hennes personliga historia. Snart blir vardasgslivet outhärdligt slitsamt. I dagboken beskriver Lena hungern, förtvivlan och döden som ständigt förföljer henne ochhennes närmaste. 8 februari 1942 antecknar
Lena: «Igår dog min mor. Nu är jag ensam.» Dagboken avbryts tvärt den 25 maj 1942, den dag då Lena antecknar att hon väntar på att evakueras.
Lenas dagbok ger en unik inblick i ett av de mörkaste kapitlen i 1900-talets historia. Under den nästan 900 dagar långa belägringen beräknas närmare en miljon människor ha dött. Lena själv överlevde och dog vid 66 års ålder i Moskva.


Mina tankar om boken:

Påminner ganska mycket om Anne Franks dagbok men här vet man att personen överlever detta hemska och det är de som gör att jag klarar av att läsa den.

Hjärtslitande om Lena som förlorar sin mor och blir ensam kvar i detta fruktansvärda.
Samtidigt som jag läser så lider jag med Lena men hon ger mig även hopp och styrka.
Vilken fantastisk tjej och hur stark hon var.

De mesta i boken handlar om mat eller bristen av mat.
Denna ständiga hunger och sättet hon beskriver det på är hemskt.
Förstår inte hur människor kunde överleva.

Även fast Lena beskriver sin tillvaro med ständig hunger, ensamhet och rädsla så påminns man när man läser att hon ändå är en 16 år gammal flicka för kärleksproblem och vänskapsrelationer tas också upp.

Betyg:

En tänkvärd och gripande historia.

Köp boken på Adlibris / Bokus





2 kommentarer:

  1. Jag läser den just nu. Kan inte slita mig från boken .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra och gripande. Läste ut den väldigt fort!

      Radera