onsdag 19 juni 2013

Farlig förmåga av Jessica Spotswood

Titel: Farlig förmåga
Författare: Jessica Spotswood
FörlagRabén & sjögren
Antal sidor: 335
Serie: Systrarna Cahill 1


Beskrivning från Adlibris:

Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra ... En smäktande och spännande berättelse, späckad med magi och romantik!



Mitt omdöme:


Vilken bra bok!

Tog inte många sidor innan jag var helt fångad i historien.
Tyckte så mycket om huvudpersonen Cate och även hennes systrar Maura och Tess.
Levde mig verkligen in i berättelsen och ville fortsätta läsa varje ledig minut.

Blev i bland så arg på Maura, tyckte att hon betedde sig som en tjurig unge och led med Cate i hennes svåra val.
Och brödraskapet som bestämde allt irriterade jag mig på flera gånger. Ville bara att Cate och systrarna skulle kunna använda sin magi och få de att försvinna eller nåt!

Miljön och stämningen i boken är helt magisk och sättet boken är skriven på gör den till en riktig bladvändare!

Tyckte dock det var synd att inte Tess hade en större roll i berättelsen men förhoppningsvis kommer hon fram mer i nästa bok. Hon kändes som den lillasystern jag alltid velat ha!


Kärleksdelen var väldigt intensiv och kanske lite för direkt. Saknade de där pirret och att det byggs upp lite långsammare. Här hände allt för fort och det är det enda som är negativt med boken.

Kommer definitivt att läsa vidare i serien och hoppas nästa del kommer snart. 
Slutet var spännande och lämnade mig med en klump i magen.. hur ska det gå för systrarna nu?


Betyg:

5/5
Ger högsta betyg till Farlig förmåga. Dels för att den är så spännande uppbyggt och även för Cate en karaktär jag verkligen tyckte om!

Köp boken på Adlibris , Bokus , Cdon








2 kommentarer:

  1. Så himla bra bok! Jag blev helt förtrollad :) Vill att fortsättningen ska komma nu genast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vill också fortsätta läsa och hoppas vi inte behöver vänta allt för länge!

      Radera