tisdag 13 augusti 2013

Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson



Titel: Små citroner gula
Författare: Kajsa Ingemarsson
Språk: Svenska
Längd: 10t 13m
Inläsare: Kajsa Ingermasson

Beskrivning från Storytel:

Med en fot i Stockholm och en i barndomens trygga småstad tycker sig Agnes stå hur stadigt som helst. Hon har en familj som alltid ställer upp, ett bra jobb i restaurangbranschen, en pojkvän som älskar henne och en bästa kompis som hon känner utan och innan. Eller? En efter en rasar byggstenarna i Agnes liv tills hela tillvaron rämnat. Små citroner gula är en charmig roman om att hitta sig själv, om kärlek och vänskap, om att våga chansa och våga välja. Det är en engagerande berättelse som låter en känsla av värme dröja kvar länge hos läsaren.

Mina tankar om boken:

I början av sommaren såg jag filmen som är baserad på den här boken och tyckte väldigt mycket om den.
Blev sugen på att läsa boken eftersom den verkade vara lika lättsmält och mysig som filmen.

Och jag måste säga att jag älskar den här historien. Den är så härlig i all sin enkelhet.
Även fast den är väldigt förutsägbar så gör det ingenting.
Det är precis så man vill ha det i bland.

Tycker om att få följa Agnes i hennes vardag med alla bekymmer men också att få glädjas med henne när det går bra.

Det är en blandning mellan glädje och sorg och en ibland även ilska som jag lyssnar på boken.
Agnes är så mänsklig att man lätt kan känna igen sig själv i henne.
Iallafall gjorde jag det och i bland ville jag bara skaka om henne och tillrättavisa henne.

Boken och filmen skiljer sig ganska mycket  och det fanns faktiskt en del från filmen som jag saknade i boken.
Exempelvis så innehöll filmen mera kärlek och det saknade jag faktiskt lite i boken.

Det som höjer berättelsen till max är faktiskt författarens egna inläsning.
Kajsa läser sina böcker själv och hon gör ett toppenjobb.

Är du ute efter en riktig feelgood roman som lämnar en varm efterkänsla så rekommendera jag verkligen den här!

Betyg:

5/5

Köp boken på Adlibris /Bokus
Eller gör som jag och lyssna via storytel




2 kommentarer:

  1. Jag har precis lånat "Små citroner gula" så förhoppningsvis ska jag hinna läsa den. Jag har också tänkt se filmen :)

    SvaraRadera