onsdag 14 januari 2015

Garnethill av Denise Mina

Titel: Garnethill
Författare: Denise Mina
Antal sidor: 399
Serie: Garnetthill 1
Förlag: Modernista

Beskrivning från Adlibris:

"Maureen ODonnell har haft ett problemfyllt liv: sexuella övergrepp, inlagd på mentalsjukhus, ett jobb som är en återvändsgränd, och ett trassligt förhållande med den gifte terapeuten Douglas som hon precis är på väg att avsluta.

Men någon hinner före. En morgon när Maureen vaknar upp bakfull och vacklar ut i vardagsrummet hittar hon sin älskare fastbunden i en stol och med halsen avskuren. Glasgowpolisen betraktar henne som misstänkt, och till och med hennes egen familj verkar tro att hon är inblandad. I panik börjar Maureen tvivla på sin egen version av händelseförloppet. Hon kartlägger Douglas sista dagar i livet och konfronteras med en fasansfull härva av lögner, våldtäkter och en mörklagd skandal vid den psykiatriska klinik där hon själv varit inlagd.

Patienterna på kliniken säger ingenting, och de hon pratar med i personalen är rädda. När ännu ett lemlästat lik återfinns inser Maureen att hon måste hitta mördaren om hon inte själv ska bli nästa offer."



Mina tankar om boken:

Det här var en bok som jag hade väldigt svårt att fastna för överhuvudtaget.
Läste nog runt 150 sidor innan jag kom in i historien.
Vet inte om det berodde på Denise Minas sätt att skriva eller om det var för att jag inte riktigt gillade huvudpersonen Maureen.

Själva historien är det inget större fel på, den är lagom intressant och har ett ganska bra driv att man faktiskt vill läsa vidare och få reda på hur det ligger till.

Men jag vet inte, jag får inte någon känsla för berättelsen och jag tyckte Maureen var konstig och betedde sig ologiskt i många situationer.

Sen saknade jag spänningen.
Kändes lite trögt och det hände inte så mycket egentligen.

Har hört från andra att de två andra böckerna i den här serien är bättre så kanske jag läser vidare.

Betyg:

2,5 / 5

Köp boken på Adlibris / Bokus






4 kommentarer:

  1. Har den i bokhyllan, får hoppas att jag gillar den bättre. :)

    SvaraRadera
  2. Har också denna i bokhyllan. Har varit lite motigt att börja med den, vet inte varför men har känt att det tar emot lite att börja med denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge den en chans så får du se vad du tycker!

      Radera