torsdag 25 juli 2013

Mycket mer än så av Sarah Dessen


Titel: Mycket mer än så
Författare: Sarah Dessen
Språk: Svenska
Antal sidor: 413
Förlag:  Rabén & Sjögren

Beskrivning från Adlibris:

Auden har jämt varit den perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. Hon är en tjej som man kan lita på. Men Auden har känt sig instängd av alla krav, hon har inte haft något socialt liv och hon har inte sovit en hel natt på flera år.

När hon blir erbjuden att spendera sommaren innan hon ska börja på college, hos pappan och hans nya familj i en liten stad vid kusten, tar hon tillfället i akt. Hon får ett sommarjobb i sin bonusmammas klädbutik och plötsligt händer någonting med Auden. Hon får lära sig allt om det sociala spelet, om hur tjejer pratar och beter sig, om tjejers vänskap och om deras kärleksbekymmer. Så möter hon Eli, en ensamvarg som också har svårt för att sova om nätterna, och som Auden snabbt kommer nära. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslor han bär på sedan han var med om en nära väns död. Det blir sommaren när allt förändras.


Mitt omdöme:

Min första Sarah Dessen bok som jag läst och tyckte den var helt okej.
Väldigt lättläst med en härlig sommarkänsla.

Historien är väldigt förutsägbar men det gör inte så mycket för i bland känns det tryggt att läsa något där man vet att man inte kommer bli överraskad.

Däremot hade jag lite svårt för huvudpersonen Auden. 
Förstod mig inte på henne och kunde inte alls förstå vissa val och saker hon gjorde.

Nu har jag aldrig själv lidit av några större sömnproblem som hon hade men om man dricker kaffe hela nätterna och sen sover hela dagarna så är det inte konstigt att man får svårt att få en normal dygnsrytm kan jag tycka.

Hade även förväntat mig mer kärlek och mer pirr mellan Auden och Eli.
Tyckte inte de fanns nån kemi mellan de alls.

Slutet är väldigt lyckligt och missförstå mig inte, jag gillar lyckliga slut men när det bli för sockersött och när allas problem löser sig på slutet känns det som det blir för mycket.

En helt okej bok men inget mer.
Har tre böcker till av Sarah Dessen som väntas på att bli lästa och jag hoppas att de kommer leverera lite mer än den här gjorde.

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar