måndag 14 oktober 2013

Springfloden av Cilla och Rolf Börjlind

Titel: Springfloden
Författare: Cilla och Rolf Börjlind
Serie: Rönning / Stilton 1
Antal sidor: 442
Förlag: Norstedts

Beskrivning från Adlibris:

1987. Under en kall och likgiltig fullmåne begås ett sadistiskt mord på en strand på Nordkoster. Offret är en ung kvinna. Förövarna är tre personer. En ung pojke blir ofrivilligt vittne till mordet. Mordutredaren Tom Stilton på Rikskrim arbetar i motvind: offrets identitet kan inte fastställas, inget motiv hittas, gärningsmännen går inte att spåra. Till slut hamnar utredningen på hyllan. Över femton år senare får Stilton, via en annan utredning, en ny infallsvinkel på fallet. Men samtidigt börjar hans psykiska hälsa att vackla och efter en uppslitande skilsmässa tappar han helt fotfästet i tillvaron.

2011. Olivia Rönning får i uppgift att skriva ett elevarbete på Polishögskolan om det olösta strandfallet. Hon vaskar fram så mycket hon kan via gamla källor, det svåraste visar sig dock vara att få tag i den som ledde mordutredningen. Tom Stilton är nämligen som uppslukad av jorden.


Mina tankar om boken:

Hade först inte tänkt att läsa den här serien då jag tycker jag har alldeles för många deckare att hålla reda på som det är. 
Men när jag "råkade" köpa del två i serien som heter  Den tredje rösten så var jag tvungen att läsa första delen först!

Tycker den här är bra, mycket bra faktiskt.
Mordet är fruktansvärt kallblodigt och historien är riktigt otäck.

Gillar även huvudpersonen Olivia Rönning som bara är 23 år och blivande polis.
Kul att läsa om nån yngre i stället för alla gamla mossiga poliser i andra deckare!

Det är ett stort persongalleri i boken och det blir faktiskt en nackdel efter ett tag. 
Man presenteras för så många karaktärer som egentligen inte för handlingen framåt.
Många av dessa personer och deras små stycken hade kunnat bli egna historier i nya böcker men att blanda så mycket i en och samma bok känns bara rörigt.

Författarparet Cilla och Rolf Börjlind har tidigare skrivit filmmanus bland annat till Beck filmerna och det märks i boken med.
Korta, lättlästa och rappa kapitel.

Har väldigt stora förhoppningar på fortsättningen!

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus



3 kommentarer:

  1. Denna har jag i hyllan. Med tanke på att jag ligger ungefär två år efter med läsningen så kommer den nog att bli läst någon gång under 2015... ;)

    SvaraRadera
  2. Ligger nog också flera år efter med läsningen men det är skönt på ett sätt! Vi vet ju att vi alltid kommer att ha något bra kvar att läsa!

    SvaraRadera
  3. Denna läste jag nyligen och jag gillade den också! :)
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera