tisdag 22 april 2014

Femton frågor

Jag blev taggad av Vargnatts bokhylla att svara på femton frågor och som alla vet tycker jag sånt här är jättekul så varför inte!

1. När började du läsa böcker?
Vet inte hur gammal jag var när jag började läsa men runt sju kanske.
Sen dess har jag alltid läst mycket och var med i olika bokklubbar och läste väldigt mycket.
Böcker har alltid varit viktigt för mig och vi har alltid köpt mycket böcker i min familj.
Har inte så mycket minnen att vi gick till biblioteket när jag var liten däremot så hade vi alltid mycket böcker hemma.
När jag var runt 12 år så läste jag tvillingböckerna och Kitty sen började jag nog läsa vuxenböcker rätt tidigt.

2. Vilken är din favorit genre?
Jag har alltid gillat deckare och mysterieböcker men på sista tiden har jag börjat läsa en del fantasy också.

3. Var brukar du köpa dina böcker?
Jag köper nästan alla mina böcker på nätet framförallt på Adlibris.
Älskar dock att gå i riktiga bokaffärer och titta på böcker men eftersom priset skiljer sig så från butik och nätet så blir det oftast att jag beställer.

4. Går du till något bibliotek och lånar böcker?
Eftersom jag arbetar på bibliotek så blir det att jag lånar hem i bland men inte så mycket.
Jag tycker om att äga mina böcker själv så jag lånar inte mycket, däremot så får jag massa lästips från jobbet.

5. Har du någon speciell plats där du läser?
Oftast läser jag i sängen. Min dröm är att ha en riktig stor skön läsfåtölj med massa kuddar och filtar men det har inte riktigt hänt än.

6. Vilken är din favoritbok?
Svåraste frågan för en bokälskare att svara på.. Men jag tycker om Jane Eyre väldigt mycket.

7. Vem är din favoritförfattare?
Just nu är det George R.R. Martin. Är helt uppslukad av hans böcker för tillfället!

8. Har du en bokblogg där du recenserar böcker?
Ja det har jag och du läser antagligen detta på just den bloggen!

9. Hur länge har du bloggat på din bokblogg?
Ett år har jag bokbloggat och jag undrar varför jag inte började tidigare!!

10. Läser du någon annan bokblogg/bokbloggar?
Jag följer  ganska många bloggar varje dag!

11. Inspireras du att skriva egna berättelser när du läser böcker?
Jag skrev ganska mycket själv när jag var yngre och drömde om att bli författare men nu för tiden så nöjer jag mig att läsa andras böcker.

12. Hur lång tid tar det för dig att läsa ut en bok?
Har jag obegränsat med tid så skulle jag nog kunna läsa ut en bok (300-400 sidor) varje dag men så är inte  fallet. Nu med allt runt omkring så är jag glad om jag hinner 1-2 böcker i veckan.
Tror att jag läser ganska snabbt men har tyvärr inte tid att läsa så mycket alltid.

13. Lyssnar du på musik när du läser?
Nä det gör jag inte jag vill helst ha det ganska tyst omkring mig.

14. Brukar du lyssna på ljudböcker?
Ja jag har alltid en ljudbok på gång och lyssnar oftast innan jag ska sova eller om jag är ute och går med hunden.

15. Vilken bok läser du just nu och vad tycker du om den?
Just nu läser jag Kungarnas krig av George R.R. Martin och älskar den!!

Skickar vidare till :Bokföring enligt Monika och Zellys bokblogg

2 kommentarer: