fredag 11 april 2014

veckans bokbloggsjerka

Fredag och dags för Annikas bokbloggsjerka.
Varje helg får vi bokbloggare en liten fråga att fundera över och denna gången lyder den:

Har du någonsin råkat ut för att du inte alls känner för att läsa någon av de böcker som står i din bokhylla? Om ja, vad gjorde du åt det? Om nej, tror du att det någonsin kommer att hända dig?
Ja, detta händer mig ganska ofta.
Tycker alltid jag står och stirra på mina olästa böcker som just nu är väldigt många och inte känner för att läsa något.
Oftast så vill jag läsa någon bok som jag inte har och allt annat känns trist.

Vet inte om det beror på att jag känner mig stressad av allt oläst jag har eller vad det beror på.

Men när jag väl har valt bok att läsa så släpper den känslan ganska fort och jag är glad att jag valde just den boken.


19 kommentarer:

  1. Jag tror aldrig det har hänt mig, det finns alltid något jag känner för att läsa i hyllorna :)

    SvaraRadera
  2. Alltså, jag var också sådär VARJE gång jag skulle välja bok förut, för det var så överväldigande och fanns så mycket att välja på att jag inte orkade. Nu har jag plockat ut kanske en trettio böcker som står på ett eget hyllplan, och så väljer jag BARA från dem. Mycket lättare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra ide! Ska nog fundera på nåt liknande. För att stå och välja mellan 100 böcker gör mig superstressad så att jag inte orkar läsa något. Tack för tipset!!

      Radera
  3. Jag har också en hög olästa böcker hemma som väntar på att jag ska komma i rätt humör. Tar hem nya böcker från skolbiblioteket där jag jobbar hela tiden och läser alltid det jag känner för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar också med mycket böcker hem från biblioteket jag arbetar på. Svårt att låta bli när de kommer nya böcker hela tiden!

      Radera
  4. Det händer inte mig ofta men när det väl händer så känner jag mig inte stressad över det utan ser en film eller gör något annat. Läsningen får inte bli en stressfaktor då det är något jag njuter av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag kunde känna så men i bland känns min Lästid begränsad och när jag har tid att läsa och inte hittar nåt som passar blir jag stressad :(

      Radera
  5. Jag har den känslan väldigt sällan men den blev mindre oxå efter att jag började ha en speciell hylla för de böcker som flyttat in senaste året, som jag försöker prioritera men har jag köpt in en del 4 i en serie och inte har läst del 3 måste jag läsa den först och blir då av med en hyllvärmare och får som belöning läsa senaste boken och oftast fungerar det hur bra som helst :)

    SvaraRadera
  6. Ja men visst är det så, när man väl börjar läsa visar det sig nästan alltid vara intressant även om man var motsträvig innan. Och är den lika usel som man trodde så kan man lägga ifrån sig den med gott samvete för man har i alla fall försökt.

    SvaraRadera
  7. Har faktiskt aldrig känt så, det är snarare tvärtom, att jag blir sugen på så många att det blir svårt att välja vilken jag ska ta först.

    SvaraRadera
  8. Jag har massor jag vill läsa i min hylla och mer vill jag ha, men ibland ska man läsa någon bok till ett visst datum och då kan det ta emot.
    Mia

    SvaraRadera
  9. Jag kan känna stress när jag har för många olästa recensionsex.

    SvaraRadera
  10. Ibland kan även jag känna stress över för många olästa, speciellt recex.

    SvaraRadera
  11. Just den stressen känner jag nog aldrig tror jag. Om jag inte känner för att läsa någon bok så brukar jag helt enkelt ta en liten läspaus, se någon serie ett tag istället. Då brukar det släppa för mig :)

    SvaraRadera
  12. Känner igen mig. Ibland vill man helt enkelt läsa för många böcker så ingen riktigt känns rätt.

    SvaraRadera
  13. Jag har inte alltid lust på alla böcker i min hylla, men vanligtvis brukar det åtminstone finnas minst en som lockar mig. Bara inte just nu, eftersom jag har utmattningsdepression...

    SvaraRadera