måndag 25 september 2017

Saker ingen ser av Anna Ahlund

Beskrivning från Adlibris:

”Jag kysser alltid främlingar på nyår”, säger hon och rättar till sin mössa.
”Jag med”, säger han, fast det inte är sant.
Hon harklar sig.
”Vet du att nyårskyssen säger hur resten av året kommer att bli?”

Det händer mycket i korridorerna på Sibylla allmänestetiska läroverk. Där finns Fride som är så kär i Miriam att hen inte kan tänka på annat. Yodit som målar och försöker ta plats i gänget. Johannes som läser Karin Boye och försöker få plats i livet. Aron, vars tvillingsyster Linn fick all talang. Och Linn, som undrar vad hon ska göra med den. Och så är det Sebastian, han som ska kyssa en ny person varje månad. Ett nyårslöfte som trasslar till saker för fler än honom själv.





Mina tankar:

När jag läste Annas första bok Du,bara blev jag fullkomligt förälskad. Både i karaktärerna och i handlingen, var därför superpeppad på Saker ingen ser.

Och ja, jag blir lika kär igen om inte ännu mer för det här är så jäkla bra!

Jag gillar hur alla får vara som de är i Annas böcker och det är ingen som kritiserar någons val eller handlingar. Allt känns så naturligt och det görs ingen grej om vem som kysser vem.

Anna bygger upp en stämning bland sina karaktärer och hon håller inte igen på de beskrivande sexscenerna vilket jag ger tummen upp till. 
Det är så äkta, trovärdigt och fint precis som kärlek ska vara.

Det enda negativa jag har att säga om boken är att det känns som det rullar på lite för fort, det är kanske en aning för många röster i boken och det känns som vi bara får skrapa på ytan i bland.
Jag som läsare vill ha mer, mer av Sebastian och mer av Yodit och Johannes.

Jag saknar min egen gymnasietid när jag läser och den här boken tar mig lite tillbaka till det. Tiden då man hade så många möjligheter och den bubblande längtan efter framtiden i kroppen.

Betyg:

5/5

Blir full pott för Saker ingen ser och jag längtar redan efter en ny bok av Anna Ahlund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar