torsdag 14 augusti 2014

Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem

Titel: Offer utan ansikte
Författare: Stefan Ahnhem
Antal sidor: 589
Förlag: Forum bokförlag


Beskrivning från Adlibris:

En träslöjdslärare hittas mördad i sin slöjdsal. Bredvid kroppen ligger ett gammalt klassfoto från högstadiet, där hans ansikte har kryssats över. Polisen Fabian Risk, en av offrets gamla klasskamrater, dras in i utredningen.

Snart står det klart att mördaren har fler offer på sin lista. Vem är nästa offer som står på tur?





Mina tankar om boken:

Bladvändare och berg och dalbana är två ord som dyker upp i huvudet när jag ska summera den här läsupplevelsen.

Stefan Ahnhem har skrivit en spännande deckare som är svår att lägga i från sig.
Han har tidigare skrivit filmmanus och det märks för vissa scener är som klippt och skuret för en riktig deckare.

Det är en hel del twister och turer fram och tillbaka och spänningen håller hela vägen fram till slutet.

Dock tycker jag boken med sina drygt 600 sidor är för lång. Det känns som det är onödigt många berättarröster och det blir rörigt tyvärr.

En annan sak som drar ner läsningen lite för mig är att det inte alltid är översatt till svenska.
När de svenska karaktärerna pratar med de danska så är danskens berättarröst skrivet på danska.
Jag har jättesvårt att förstå danska överhuvudtaget så det kändes som jag missade lite.
Däremot när de danska karaktärerna pratade med varandra då är det på svenska.
En liten detalj kanske men för mig förstörde det lite.

Fabian Risk är en helt okej karaktär att följa. Känns som man läst om honom förut. Han är en typisk polis i en deckare.
Fokuserad på sitt arbete och kanske låter familjen komma på andra plats, vilket också ge konsekvenser i historien.

I det stora hela så gillade jag boken och kan mycket väl tänka mig att den skulle funka utmärkt på bioduken!

Betyg: 

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

6 kommentarer:

  1. Funderar på om jag vill ha denna eller ej. De som läst den verkar ju gilla, men också tycka att den är för lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt klart läsvärd och gillar man deckare bli man inte besviken!

      Radera
  2. Jag är nyfiken på den här och nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får tillfälle att läsa den!

      Radera
  3. Mycket vi tyckte lika om! Jag tyckte också det var för många berättarröster och att danskan störde, men annars var den väldigt spännande. Fast lite lång :)

    SvaraRadera
  4. Jag läste den och det var nog tur för jag hade inte heller gillat många berättarröster eller danska. En bok ska vara skriven på ett språk inte två. Jag ogillar även de böcker på svengelska. Men Jag läste ju som sagt Offer utan ansikte(tyckte titeln skulle ha varit mördare utan ansikte) och jag uppfattade inte boken som lång utan det var ett riktigt bra tempo :)

    SvaraRadera