onsdag 20 augusti 2014

Ull av Hugh Howey

Titel: Ull
Författare: Hugh Howey
Antal sidor: 570
Serie: Silo 1
Förlag: Norstedts

Beskrivning från Adlibris:

I hundratals år har de sista människorna levt djupt under jorden i en gigantisk siloformad bunker. Ordning upprätthålls genom strikta regler och lagar: varje födelse kräver en död, varje liv kräver ett syfte. De som bryter mot reglerna döms till deportering - och i den giftiga atmosfären utanför silon innebär det döden.

När silon förlorar sin sheriff hittar de styrande en osannolik kandidat i Juliette, en mekaniker utan utbildning i lag och ordning. Hon kommer snart att lära sig hur djupt hennes värld, och även hon själv, kan brytas ned. Silon och dess invånare är på väg att få veta vad historierna bara har antytt, och vad de aldrig har vågat viska om. Uppror.


Mina tankar om boken:

Första tredjedelen av Ull upplevde jag som väldigt långsam och var nästan sugen på att ge upp.
Tyckte bara att de gick i massa trappor hela tiden och förstod nog inte riktigt vad som var meningen med allt.
Samtidigt som detta eviga trappgående pågår så får man ändå väldigt mycket information hur Silon är uppbyggd men just i lässtunden  tyckte jag nog att det kunde gjorts på ett annat sätt.

Silon som de här människorna lever i är enorm! 144 våningar och en lång spiraltrappa.
Varför de inte finns någon hiss funderade jag på en hel del, för de hade ju verkligen underlättat för dom.
I den här silon ryms allt. Bland annat så finns det skolor, sjukhus, bostäder.
Till och med odlingar och boskapsdjur.

Efter ett tag så lossnar de i boken och det börjar hända saker.
Vi får träffa Juliette som är bokens huvudperson och en riktig fighter!
Gillar henne skarpt.

Världen som Hugh Howey skapat är klaustrofobisk och ganska otäck samtidigt som det är fruktansvärt spännande och intressant att läsa om människorna som bor och lever i silon.
Jag önskar att man kunde fått reda på lite mer bakgrundsfakta varför de lever som de gör men jag antar att man få reda på det i nästa bok..

Kommer absolut att läsa vidare så fort nästa del kommer ut på svenska. Det är äventyret vill jag inte missa!

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

6 kommentarer:

  1. Jag är skeptisk till den här typen av böcker men har läst mycket positivt om den här, så lite sugen är jag allt på att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man dystopier så kommer man nog gilla denna tro jag!

      Radera
  2. Blir mer och mer sugen att testa den här serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ser fram emot andra boken nu.

      Radera
  3. Nästa bok, Shift, tyckte jag var fantastisk (Ull tyckte jag var bra). Och där får man äntligen bakgrunden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtar tills den bli översatt. Är för bekväm och lat att läsa på engelska tyvärr. .

      Radera