tisdag 12 augusti 2014

Svärdets makt av George R.R. Martin

Titel: Svärdets makt
Författare: George R.R. Martin
Antal sidor: 961
Serie: Sagan om is och eld 3
Förlag: Månpocket

Beskrivning från Adlibris:

De sju konungarikena är en värld präglad av vild skönhet och mäktig magi. Men också av förräderi, girighet och ärelystnad, där ädlingar och ofrälse, hjältar och skurkar, fria och slavar kämpar för att överleva och finna sitt öde.
Striderna om järntronen är våldsamma och grymma och kriget fortsätter med oförminskad styrka. Nya allianser bildas och gamla upplöses. Vänner blir fiender och rivaler sluter fred. Intriger och ränkspel men också vänskap och kärlek, mod och offervilja underblåser maktkampen. Joffrey av huset Lannister sitter på järntronen i Kungshamn, en ung och bortskämd pojke som regerar över de sju konungarikena med hjälp av sin ärelystna moder. Hans bittraste rival, lord Stannis, är besegrad. Men Robb Stark, som nu har hela Norden under sig, vinner hela tiden nya framgångar i kriget och spelar ett högt spel i kampen mot Joffrey och huset Lannister.
Under tiden färdas Daenerys stormfödd fram över det blodbesudlade och öde landskapet i östern, en drottning i exil med de tre sista drakarna i världen i sin vård. Målmedvetet samlar hon ihop sina styrkor för att inta Kungshamn och en dag bestiga järntronen för gott.
I en svunnen tid inträffade en våldsam klimatförändring. Somrarna varar i decennier men följs av vintrar långa som en livstid. Längst upp i Norden ligger muren av is, ständigt bevakad av brödraskapet som vigt sitt liv åt uppgiften att skydda de sju konungarikena mot den eviga kölden och okända faror. Långt bortom muren lever rövarna, isolerade från människorna och efter sina egna lagar. Tillsammans med en hord mytiska varelser, vålnader och gengångare, vandrar de nu över Frosttändernas gudsförgätna fjällvidder och vidare söderut.

Mina tankar om boken:

Tredje delen i Sagan om is och eld och den bästa hittills!

Alltså den här boken har gett mig så många känslor. Ena stunden tror man att en karaktär är säker för att i nästa stund- nähä så var det med det!

Den är rätt lång med sina drygt 1000 sidor och första halvan var lite småseg.
Absolut inte dålig men lite långsam i tempot. Men man förstår under tiden man läser att det sakta men säkert byggs upp till något stort.
Efter drygt 500 sidor smäller det till och jag kunde inte sluta läsa!

Vissa händelse chockade mig och vissa händelse fick mig att hoppa av glädje. Ni som läst boken förstår nog vad jag menar med det.

Mina favoriter är fortfarande Jon och Daenerys. Men gillar även Tyrion och Sansas kapitel väldigt mycket.

Har sett i kapp hela tv-serien nu och måste säga att det följer böckerna väldigt bra.
En del saker har det ändrat på men jag tycker serien är lika underbar som böckerna!

Betyg:

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

6 kommentarer:

  1. Började läsa 1:an men hade lite svårt att hålla reda på alla personer. Kanske ger jag den ett nytt försök framöver :)

    SvaraRadera
  2. Ja de är många personer att hålla reda på och jag brukar ha svårt för det men i den här serien har det gått ganska bra ändå tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Jag har Drakarnas dans som väntar på att bli läst och jag fasar för tjockleken! Alla böckerna hittills har varit lite sega men väldigt bra ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bok nummer fyra som jag läser nu känns lite seg! Saknar många karaktärer med :(

      Radera
  4. Åh, jag är så sugen på att börja med dessa böcker snart men det tar emot. De är såå tjocka ju!

    SV: Tack så mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast samtidigt är de så bra att man inte vill att de ska ta slut!!

      Radera