fredag 15 april 2016

Bokbloggsjerka 15 – 18 april

Fredag och Bokbloggsjerka.
Den här veckan har jag haft fullt upp och både läsningen och bloggen har inte fått så mycket tid tyvärr.
Nu är det som sagt fredag och jag hade tänkt att göra det här inlägget redan i eftermiddags men jag somnade direkt när jag kom hem.

Dagens fråga är iallafall:

Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag läser knappt aldrig biografier. Kanske 1-2 gånger om året.
Mest beror det på att jag inte är så intresserad av att läsa om andra människors liv.
Fast i bland snubblar jag på någon bok som väcker mitt intresse.
Förra månaden läste jag För att kunna leva av Yeonmi Park.
En bok där man får följa Yeonmis uppväxt i Nordkorea.
Den gillade jag och tyckte den var väldigt spännande och intressant.

18 kommentarer:

  1. Trots att så många ger ut sina memoarer, biografier så är det förvånande hur opopulär genre det verkar vara, undra vilka som läser dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ju finnas folk som läser eftersom böckerna säljs.

      Radera
  2. jag är helt ointresserad av memoarer/biografier av och om nu levande kändisar. men en sådan bok som Yeonmis skulle jag gärna läsa. viktigt att förhållandena i Nordkorea kommer till kännedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var verkligen intressant. Nordkorea vet man ju inte så mycket om.

      Radera
  3. Jag läser inte heller speciellt mycket biografier, men jag önskar att jag gjorde det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag inte är så intresserad av just biografier, med vissa undantag.

      Radera
  4. Jag är inte heller jätteintresserad att läsa om verkliga människors "verkliga" liv. Det ska mycket till innan jag blir nyfiken på en biografi.

    SvaraRadera
  5. "För att kunna leva" kommer jag att läsa snart. Har den beställd på biblioteket.

    SvaraRadera
  6. Det är inte så vanlig läsning men det lockar känner jag, men svårt så det blir sällan. Som den boken du tipsar om, den skulle jag vilja läsa men undrar när :)

    SvaraRadera
  7. Jag läser inte heller så mycket ur de här genrerna.

    SvaraRadera
  8. Jag kan finna vissa riktigt intressanta

    SvaraRadera
  9. Jag gillar biografier och skulle gärna läsa flera om intressanta personer.

    SvaraRadera
  10. Läser typ aldrig biografier! Har nog bbara läst en som jag kan komma på:)

    Ha en fortsatt trevlig helg :)

    SvaraRadera
  11. För att kunna leva skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  12. Jag gillar biografier men det måste vara bra skrivna eller handla om någon som verkligen intresserar mig :)

    SvaraRadera
  13. Föredrar också fiktion! :)

    SvaraRadera