onsdag 6 april 2016

Bro bro breja av M.J. Arlidge



Beskrivning från Adlibris:

En död man som levt ett till synes skötsamt liv hittas i ett övergivet hus. Någon har skurit ut hans hjärta och lämnat det utanför familjens ytterdörr. Det är det första offret. Och kriminalkommissarie Helen Grace anar att det inte är det sista.
I Southamptons slumkvarter frodas prostitution och droghandel. Varför har en lyckligt gift man rört sig i det området? När ännu ett liknande fall dyker upp är det tydligt att det går en seriemördare lös. Ett tredje offer hittas. Vilken är den gemensamma nämnaren? Kan mördaren spåras vid den chattsida där ett antal män diskuterar och betygsätter prostituerade?
Helen Grace har inte bara en krävande mordutredning på sitt bord. Hon försöker också återhämta sig efter systerns död samtidigt som hon måste navigera mellan blindskären på polisstationen, där inte alla vill ha henne kvar. Helen kan känna vreden bakom morden, men hon kan inte föreställa sig hur skickligt mördaren går tillväga, eller vad som väntar henne i slutet av jakten ...

Mina tankar:

I höstas så läste jag Ole dole som är första boken i serien om Helen Grace.
Tyckte den var riktigt bra och obehaglig så därför hade jag väldigt höga förväntningar på fortsättningen.

Och jag tycker faktiskt att Bro bro breja lever upp till det mesta som jag hade väntat mig.
Det är spännande, ett rafflande tempo och väldigt intressanta karaktärer.
Kanske det tar ett tag att komma in i boken till en början men det lossnar rätt fort.

Helen Grace är väldigt speciell och i den här boken lär man känna henne ytterligare och jag blir bara mer och mer nyfiken på henne.
Hennes privatliv känns ganska så speciellt och udda och jag har mina misstankar om hur det kommer att utveckla sig i kommande böcker.

Ole dole var en fruktansvärd och ryslig bok, uppföljaren Bro bro breja är inte riktigt lika psykisk påfrestande att läsa men ändå en väldigt spännande historia.

Jag ser fram emot tredje boken och hoppas den blir översatt snart för den här serien vill jag inte sluta följa.

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

Tack Lind & Co för boken!

5 kommentarer:

  1. Jag är inte mycket för deckare och kriminalböcker men denna låter spännande. Nice med en kvinnlig huvudroll också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt spännande och Helen Grace är en väldigt intressant karaktär med ett ganska tungt bagage.

      Radera
  2. Spännande, dags att läsa den snart alltså :)

    SvaraRadera
  3. Spännande, dags att läsa den snart alltså :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med in att Ole dole var strået vassare :)

    SvaraRadera