onsdag 27 april 2016

Det som inte dödar oss av David Lagercrantz



Beskrivning från Adlibris:

Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat.

Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne.

En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med en person Blomkvist känner väl.

Mikael Blomkvist börjar hoppas på det scoop som både han och Millennium behöver. Lisbeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. I Det som inte dödar oss fortsätter berättelsen. Det har blivit dags för deras vägar att korsas. Ännu en gång.
Mina tankar:

Som jag sett fram emot att läsa den här boken!
Läste till och med om de tre första böckerna innan för att verkligen komma i rätt stämning.

Sen föll det platt som en pannkaka..
Nej inte riktigt så illa men jag kan väl säga att jag blev något besviken.
Den här boken var inte alls lika spännande och trollbindande som de tidigare utan faktiskt lite tråkig.
Första halvan var väldigt seg och jag fick kämpa lite med läsningen emellanåt.
Mot mitten så vände det lite och slutet var ganska okej.

Hur var det då att träffa Mikael och Lisbeth igen?
Var dom detsamma?
Både ja och nej.
Fick kanske inte riktig samma känsla för Lisbeth som jag haft i de föregående böckerna.
I den här delen så kändes hon lite tråkig.

Kommer det fler böcker i serien så kommer jag absolut att läsa för en tråkig Lisbeth är faktiskt bättre än ingen Lisbeth alls!

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte faktiskt att den var bättre än jag förväntat mig.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte ens vågat läsa den här så vägrar köpa den för villinte bli besviken!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst Millennium-trilogin än faktiskt, bara sett filmerna. Jag är lite skeptisk till denna dock!

    SvaraRadera