tisdag 26 april 2016

För att kunna leva av Yeonmi Park

Beskrivning från Adlibris:

Yeonmi Park drömde inte om frihet när hon flydde från Nordkorea. Hon visste inte ens vad frihet innebar. Det enda hon visste var att hon flydde för livet, att om hon och hennes familj stannade kvar skulle de dö - av svält, eller sjukdom, eller till och med genom avrättning. Det här är berättelsen om Parks kamp för att överleva i en av världens mest brutala och slutna diktaturer. Vi får följa författaren från uppväxten i den nordkoreanska gränsstaden Hyesan till flykten till Sydkorea via Kinas undre värld av människosmugglare och trafficking; och hur hon sedan utvecklas till en ledande människorättsaktivist - innan hon ens fyllt 21. För att kunna leva är en stark, insiktsfull och angelägen inifrånskildring av en tillvaro som hittills mestadels har varit dold för omvärlden.



Mina tankar:

Jag läser näst inpå aldrig biografier eller böcker liknande den här.
Men jag är ganska intresserad av Nordkorea så därför lockade den här boken lite extra.
Och jag kan säga att jag tyckte den var jättebra, läste ut boken på en dag eftersom jag knappt kunde lägga den i från mig.

Den här boken är spännande, gripande och väldigt intressant.
Tycke särskilt första delen i boken var väldigt bra, då man får följa Yeonmis uppväxt i Nordkorea.

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

6 kommentarer:

  1. Den vill jag definitivt läsa!

    SvaraRadera
  2. Denna verkar oerhört intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var riktigt intressant särskilt delen om uppväxten i Nordkorea

      Radera
  3. Den här blir jag väldigt nyfiken på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, hoppas du får tillfälle att läsa den!

      Radera