torsdag 14 juli 2016

Storytel Original



Storytel har nu släppt fyra av sina första serier i det nya konceptet Storytel orginal.

Virus av Daniel Åberg
Inläst av Disa Östrand

Vargland av Björn Olofsson
Inläst av Lennart Jähkel

Gustav 111 checkar in av Christian Holmqvist
Inläst av Fredrik Berling

Svart stjärna av Jesper Ersgård och Joakim Ersgård
Inläst av Stefan Sauk

Det kommer dyka upp nya serier hela tiden och bara under 2016 planeras det att komma 20 olika serier så det kommer förhoppningsvis finnas något för alla.

Jag har provlyssnat på första avsnittet från de serie som nu finns tillgängliga och jag är väldigt imponerad.
Jag kan rekommendera alla fyra men på grund av tidsbrist så kommer jag främst att lyssna på två ut av de.

Svart stjärna och Virus var de serie som passade min smak bäst.

Varje avsnitt i en serie är runt en timme och det passar jättebra att lyssna på under exempelvis en promenad.

Det bästa enligt många är att alla avsnitt i en serie släpps på en gång men för mig personligen hade jag hellre föredragit ett avsnitt i veckan.
Då hade det blivit lite mer "serie-känsla" och man hade fått vänta och längta lite.
Nu blir det ju som en vanlig bok bara med olika avsnitt.
Fast det är klart man kan ju vänta en vecka själv mellan varje avsnitt fast ändå inte samma sak.

Nog om det, var är det som gör det här så speciellt då?

Jo det är så att de här serierna är specialskrivna för att passa oss ljudbokslyssnare lite extra.
Det är inga långa beskrivningar eller tunga delar som det kan vara i vanliga böcker utan här är det mer rappt och rakt på sak.
Allt för att du som lyssnar inte ska tappa fokus utan verkligen sugas in i berättelsen.

Stämmer detta då?

Ja det kan jag tycka efter att ha lyssnat på några avsnitt nu.
Det är mycket dialoger och ett snabbare tempo.
Tycker att det funkar väldigt bra.


Kika gärna in på Storytel om du är intresserad av att läsa mer om varje serie.


3 kommentarer:

  1. Jag har lyssnat på första avsnittet av Virus :) Gillade det.

    SvaraRadera
  2. Blir nyfiken... Har ibland svårt att behålla koncentrationen när jag lyssnar men då kanske dessa är perfekta :)

    SvaraRadera
  3. Hej Madde, nu har det kommit många fler. Kika på Stockholm Psycho och se vad du tycker. De första fyra är skrivna av män, men nu kommer lite kvinnliga författare. Trevlig lyssning/A

    SvaraRadera