tisdag 5 juli 2016

Tunneln i slutet av ljuset av Martin Falkman


Beskrivning från Adlibris:

"Du går till jobbet varje dag men hatar det. Du ser bara mörker, inget ljus. Du är desperat och vill försvinna. Du har försökt. Du har misslyckats. Du klarar det inte.
Du hittar en annons på internet, den ger dig lösningen du letar efter: ”Jag söker dig livströtta människa.” Du erbjuds flera miljoner kronor för att delta i ett experiment. En miljon för varje månad du lever, därefter en säker död. Det låter bra, nästan för bra för att vara sant. Du kastar dig huvudstupa in i den nya tillvaron; miljonerna, människorna, resorna. Kvinnorna.
Snart tänker du inte lika ofta på att du vill dö.
Snart tänker du inte lika ofta på att du vill försvinna.
En dag får du ett mejl som förändrar allt. Men du vet att det är försent: du har redan skrivit avtal med en mördare. Du vet att du snart ska dö.
Tunneln blir bara mörkare. Tunneln i slutet av ljuset. Hur mycket är ditt liv egentligen värt?"



Mina tankar:

Fick en förfrågan av författaren själv om jag ville läsa boken och eftersom jag tyckte handlingen lät spännande tackade jag ja.

Tunneln i slutet av ljuset är en psykologisk thriller och den lämnar verkligen spår hos sin läsare.
Tänkte på boken flera dagar efter jag läst ut den för den här historien kröp in under skinnet på mig.
Jag som själv upplevt ångest kände igen mig så i vissa beskrivningar och hur det totala mörkret i bland kan äta upp en människa var så bra beskrivet.

Det här är en väldigt obehaglig bok att läsa tycker jag för att det finns inget hopp i den.
Jag önskar när jag läser att huvudpersonen kunde trycka på en stoppknapp och spola tillbaka men det går ju inte.

Väldigt bra bok och jag vill läsa mer av Martin Falkman!

Betyg: 

4/5

Köp  boken på Adlibris / Bokus 

2 kommentarer: