torsdag 23 mars 2017

Hur viktig är titeln på boken?



Helgfrågan denna vecka är det Midnatts ord som ställer frågan:

Titeln som har en sådan avgörande faktor för att man blir nyfiken på en bok? Alltså hur viktig är titeln på boken?

Titeln är nog det sista som avgör för mig.
Först kommer nog handling och omslag sen titel.

Men det är klart om man hör folk prata om en bok exempelvis på radion och kanske nämner en spännande/intressant/ovanlig titel då är det klart att man blir nyfiken.

Oftast blir jag nyfiken på de där lite ovanligare titlarna som har fler än ett ord i sig.

Här kommer några titlar jag gillar och har fastnat lite extra för:
( Har inte läst alla följande )

Och bergen svarade av Khaled Hosseini

De polyglotta älskarna av Lina Wolff

Ett litet liv av Hanya Yanagihara

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson

Det är något som inte stämmer av Martina Haag

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

Finns många fler men som ni ser så lockas jag av lite längre boktitlar!




19 kommentarer:

  1. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är en bra titel om än lite makaber.
    Det är kanske titel ihop med omslaget som väger tyngst.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer sällan ihåg titlar faktiskt, jag är jätte dåligt på sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag tror jag är ganska bra på det :)

      Radera
  3. Jag är nog egentligen mer lockad av titel än av omslag och det är nog de med bara ett ord som drar mest :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tycka att enda ord kan kännas trist i bland :)

      Radera
  4. Tittar nog också mer på omslag än titel, men helst ska ju liksom båda stämma, och ge ett helhetsintryck av vad det är för bok. Gillar både korta och långa titlar, men det är bra om de har något som sticker ut. En del är så lika att det är hopplöst att komma ihåg dem. 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett fint omslag och en bra titel på det är riktigt bra!

      Radera
  5. Jag känner nog lite samma sak för titlar som för omslag, de fungerar utmärkt som lockmedel och jag gillar precis som du lite längre titlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långa titlar lockar mest tycker jag för då fastnar det lättare i huvudet!

      Radera
  6. Omslaget viktigare än titel för mig

    SvaraRadera
  7. Jag föredrar kortare titlar. Lättare att komma ihåg tycker jag.

    SvaraRadera
  8. Tror inte titel är så himla viktigt för mig, men visst kan den ha lite avskräckande effekt ibland, inte bara lockande.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också längre, kreativa titlar. Jag har precis läst De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Lång och kreativ titel, men den är faktiskt ett undantag från min så kallade regel, jag var inte så förtjust i den titeln. Men boken var fantastisk.

    SvaraRadera
  10. Titeln har betydelse men för mig bör den hänga ihop med omslaget. Tillsammans bör de båda delarna spegla innehållet.
    Långa titlar inte alls dumt, de kan ge en tydlig hint om innehållet (eller inte).

    SvaraRadera
  11. Titeln, liksom omslaget i stort, är lite av triggers för mig som kan göra mig nyfiken, men det är handlingen som avgör om jag läser.

    SvaraRadera
  12. Jag är tyvärr död... har jag sneglat på nästan bara utifrån titeln. Men jag är ändå inte helt säker på om det är en bok för mig.

    SvaraRadera
  13. Några trevliga titelförslag där.

    SvaraRadera
  14. Titeln är nog det sista som avgör för mig också.

    SvaraRadera
  15. i allmänhet gillar jag inte långa titlar, men en del av dina är helt OK

    SvaraRadera