torsdag 2 mars 2017

Böcker som får mig att gråta

Torsdagskvällar är mina favoritkvällar.
När man vet att fredagen kommer och sen en härlig helg!

Har gjort mig en stor kopp te och tänkte passa på att svara på Helgfrågan hos Mia innan jag kryper ner i sängen med en bok.

Vad får dina tårar att börja droppa/rinna/spruta (bokmässigt)?



Det är inte så jätteofta jag gråter över böcker faktiskt.

Jag grät senast när jag läste Fyren mellan haven av M.L. Stedman för den påverkade mig väldigt mycket.

Minns även när jag läste Och bergen svarade av Khaled Hosseini att jag grät floder.

Jag tycker det är jättejobbigt att läsa om när barn eller djur far illa men gråter gör jag inte.
Det är mer att jag känner obehag eller ilska och kanske skumläser de sidorna.
Tror att jag på något sätt stänger av en del av mig själv om jag läser om allt för hemska saker bara för att kunna ta igenom mig det.


30 kommentarer:

  1. Fyren mellan haven var oerhört bra men jösses vad sorglig den var mot slutet.

    SvaraRadera
  2. undviker ibland böcker som känns tunga, Fyren mellan haven påminner mej om finska krigsbarn som fick åka mellan olika föräldrar och länder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser inte heller ofta böcker som är för tunga eftersom jag tycker det är jobbigt med för mycket känslor.

      Radera
  3. Jag undviker att läsa böcker som gör mig ledsen, det sitter kvar så länge i mig annars :(

    SvaraRadera
  4. Egentligen gråter jag nog oftare för att jag är glad än för att jag är ledsen :)

    SvaraRadera
  5. Fyren mellan haven har jag funderat på att läsa. Nu vet jag att jag ska ladda med pappersnäsdukar ;)

    SvaraRadera
  6. Känner ungefär samma som du. Visst blir jag upprörd men kanske inte gråtmild. Ha en fin fredagskväll! Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt egentligen för när det gäller andra saker har jag jättelätt för att gråta men inte till böcker..

      Radera
  7. Ja Fyren mellan haven var en otroligt bra bok där man grät på slutet.

    SvaraRadera
  8. Jag brukar inte heller gråta så ofta när jag läser, men det händer ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i bland händer det men inte ofta.

      Radera
  9. jag valde också Fyren mellan haven, för den grep mig hårt

    SvaraRadera
  10. Fyren mellan haven känns det som att jag borde läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra om du får möjlighet :)

      Radera
  11. Jag gråter ofta och kan tycka att det är ganska skönt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gråter ofta också bara inte till böcker :)

      Radera
  12. Ja, jag blir nog också mest arg!

    SvaraRadera
  13. Såg filmversionen av Fyren, ja, grät. Hosseini är bra, minns att jag grät både över "Flyga drake" och den med solen i titeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett filmen än och vet inte om jag ska..

      Radera
  14. Hosseinis bok har jag läst, för mig dock inte en tårdrypande historia, men bra var den. Fyren mellan haven blir man nog tvungen att ta tag i snart. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad det var som fick mig att gråta över den boken men någonting var det!

      Radera
  15. Fyren mellan haven har jag inte läst ännu men den finns i bokhyllan.

    SvaraRadera