fredag 3 mars 2017

Bokbloggsjerka 3 – 6 mars

Då var det fredag igen och jösses vad fort den här veckan har gått. Vet att jag brukar skriva så varje fredag men den här gången menar jag det verkligen!
Har varit lite upp och ner i veckan, har haft feber och en förkylning i kroppen som inte riktigt vill försvinna.
Men hursomhelst dags för lite bokbloggsjerka hos Annika som denna vecka skriver så här:

"Jag har läst att Peter May har en app om Isle of Lewis som visst ska vara något utöver det vanliga. Tyvärr kan jag inte själv ta reda på om det stämmer eftersom jag inte har en iPhone (ska visst komma för Androider också så småningom). Vad tycker du om det här relativt nya sättet för författare att ytterligare befästa sig själv och sina böcker hos läsare/konsumenter?"

Har ingen erfarenhet av att använda appar när jag läser men det kanske börjar bli mer och mer vanligt.
Vet att när jag läste Nattfilm av Marisha Pessl så fanns den en app till boken som skulle göra läsningen ännu mera spännande och man kunde få lite extra information när man läste men det var inget som jag använde. Tror förresten att appen bara fungerade om man läste den engelska versionen av boken vilket jag inte gjorde.

Annars tycker jag att det låter som ett jättebra sätt att ge läsaren en extra upplevelse under läsningen.
Jag är inte främmande för att använda det iallafall.
Skulle tänka mig att det passar bra till vissa böcker och historier.

Nu vet jag egentligen inte om det är en sådan app Peter May har skapat som jag tänker på.
Har en Samsung telefon så kan inte själv kolla.

Men jag tänker mig en app som man använder medan man läser. Exempelvis på sidan 34 kanske författaren beskriver en plats, då kan man som läsare gå in i appen och kika på en bild på platsen..

Eller jag vet inte.. Blir tveksam medan jag skriver det här..
Det kanske förstör en del av läsupplevelsen?

Vad tror ni?


14 kommentarer:

  1. Jag tror att det kan vara roligt ibland men när jag läser vill jag läsa vet inte om jag vill börja flippa på telefonen när jag läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är lite så jag tänker också, men som sagt det skulle ju inte vara fel om möjligheten fanns. Sen får man som läsare välja själv hur mycket man vill använda appen.

      Radera
  2. Jag är inte främmande för det men den får nog vara gratis, annars vet jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror inte jag heller hade haft lust att betala extra för en app!

      Radera
  3. Har läst en bok med tillhörande app och nej, jag tycker inte det är intressant för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog bero på vad det är för bok och app kan jag tänka mig.

      Radera
  4. Jag tänker inte ladda ner någon författarapp, men jag tycker att det är roligt att författare provar nya vägar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, och det finns säkert de som tycker detta är en jättebra ide!

      Radera
  5. Jag tror att jag kommer att testa, men håller med om att det kanske stör läsupplevelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror nog även mkt på vilken bok det är tror jag.

      Radera
  6. Jag är tveksam till att såna appar är nåt för mig.

    SvaraRadera
  7. Jag känner personligen inget behov av appar som denna, men det kan ju finnas andra som gör det så det finns säkert en marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en marknad för det mesta så varför inte :)

      Radera