lördag 18 juli 2015

Lycke av Mikaela Bley

Titel: Lycke
Författare: Mikaela Bley
Sidor: 348
Förlag: Lind & CO


Beskrivning från Adlibris:

En kall och regnig fredag i maj försvinner 8-åriga Lycke spårlöst från Kungliga Tennishallen i Stockholm.På TV4, ett stenkast därifrån, vill man vara först med nyheten - om inte annat, skapa nyheten - och kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att följa fallet.
Ellen blir som besatt av sökandet efter Lycke, som ju längre tiden går känns alltmer hopplöst. Frustrerad över korrumperade poliser, de frånskilda föräldrarnas märkliga beteende och kollegornas gliringar, försöker hon kontrollera sina känslor och hantera situationen professionellt. Men fallet påminner henne alltför mycket om en liknande händelse, en händelse som ligger henne mycket närmare, och hon dras in i en härva fylld av familjehemligheter, lögner och svek som tvingar henne att konfrontera sitt eget förflutna.


Mina tankar:

Lycke är Mikaela Bleys debutroman och jag gillar den från första sidan.
Den är lätt att komma in i och fångar mig med sin spännande historia och med en väldigt intressant huvudkaraktär.

Jag gillar verkligen Ellen Tamm och på ett sätt tycker jag hon påminner om Leona från boken Leona- Tärningen är kastad av Jenny Rogneby.
Både Ellen och Leona känns väldigt komplexa och lite "mystiska".
Vet inte riktigt vad man har de och var de har varit med om.

Historien i Lycke kanske är lite tunn men spänningen finns där hela tiden.
Och som alltid när det handlar om barn som far illa så berör det extra mycket.

En väldigt bra debut och jag väntar spänt på att få läsa mer om Ellen Tamm.

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / Cdon





2 kommentarer:

  1. Jag ser oxå framemot att läsa mer om Ellen Tamm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, hoppas det kommer någon mer bok snart!

      Radera