Helgen är räddad! Expeditionen Min kärlekshistoria av Bea Uusma Tror den väger 1,5 kg och den är fin som bara den!! Ska läsa färdigt Eleanor & Park först sen ska jag snöa in mig på den här! Vad läser du i helgen?
. Lite info om boken... Hjärtat var Annas, och en del av hennes mycket privata historia. Att som skribent göra det till sitt eget privata, genom att kladda ihop det med sitt eget darriga kärleksliv, för tankarna till en slags textuell nekrofili, på det sätt Uusma gör. Jag säger: kommersiellt upplagt, utstuderad användning av andras forskning, med en reklambranschens estetik á la ”vicks blå”. Det finns många fantastiska författare som refererar intertextuellt öppet och mer direkt till verkliga händelser, fast på ett värdigt sätt som även förnyar synen på den gamla historien. Detta augustpris är branschens pris till branschen, parallellt med Disneys massiva kampanj om filmen ‘Frost’, beas privata kärleksbesvär outas i press, schyfferts vrålande på prisutdelningen ”gör en zlatan”/med snabb uppföljning med jättestora gör en zlatan bilder i t-banan. Som alltid i alla branscher förekommer makar, textuella referenser, svårlösta moraliska problem om vad man får göra/inte får göra med andras texter och liv. Tankarna går till felicia feldt som i sitt komplexfyllda monstrum nästan psykotiskt kopierar hennes mors skribentstil parallellt med offentligt modersmord. Vem hugger då uusma i ryggen? Seriösa forskare, riktiga författare och intressanta illustratörer. Och de som fortfarande tror på någon slags hederlighet i omnänt litteraturpris. Konstnärligt sett är boken amatörmässig textuellt, och kritiken är som vanligt när schyffert är inblandad trams. .Jag vill tillägga att parallellen ”schyffert” och Nils Strindberg, som ju alla insatta tolkar det (se tex Sundins kritik i SVD 23/9, som gillar boken) ÄR DET MEST KOMISKA MÅNGA AV OSS SETT PÅ LÄNGE, iaf vi som minns ”schyfferts” försök att tolka August Strindbergs ‘Fordringsägare’ tillsammans med torsken flinck på SVT. Det gäller att tolka välvilligt när man läser andras text. Men detta är hårresande. Och nej det går inte att bortse från verkligheten för att boken vann Fackbokspriset (märk väl Augusts…). Hon ställer alltså sanningen som hon gjort sig baserat på samtal med släktingar, andras forskning mm mot sin egen verklighet. ”Jag vet hur det känns…”, skriver bea. Nej bea, du vet inte hur det känns att dö isolerad panikslagen i Arktis. Och nej bea, du vet inte hur det kändes för Anna i sitt testamente skriva att hjärtat ska ligga hos Nils.haag och schyffert arbetar med reklam för den som inte vet, och ingår i ett större på lite olika sätt ”organiserat nätverk”.... här kommer lite zlatan ref: http://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/har-ar-zlatans-hypade-reklamfilm-med-volvo/. Roligt med Maddes kommentar "trodde inte den skulle vara så stor", haha "schyfferts" är tydligen jätteliten.
Åh den här ska jag köpa på bokrean hade jag tänkt mig! :)
SvaraRaderaDen är verkligen jättefin!
SvaraRaderaTrodde inte den skulle vara så stor!
. Lite info om boken... Hjärtat var Annas, och en del av hennes mycket privata historia. Att som skribent göra det till sitt eget privata, genom att kladda ihop det med sitt eget darriga kärleksliv, för tankarna till en slags textuell nekrofili, på det sätt Uusma gör.
SvaraRaderaJag säger: kommersiellt upplagt, utstuderad användning av andras forskning, med en reklambranschens estetik á la ”vicks blå”. Det finns många fantastiska författare som refererar intertextuellt öppet och mer direkt till verkliga händelser, fast på ett värdigt sätt som även förnyar synen på den gamla historien. Detta augustpris är branschens pris till branschen, parallellt med Disneys massiva kampanj om filmen ‘Frost’, beas privata kärleksbesvär outas i press, schyfferts vrålande på prisutdelningen ”gör en zlatan”/med snabb uppföljning med jättestora gör en zlatan bilder i t-banan.
Som alltid i alla branscher förekommer makar, textuella referenser, svårlösta moraliska problem om vad man får göra/inte får göra med andras texter och liv. Tankarna går till felicia feldt som i sitt komplexfyllda monstrum nästan psykotiskt kopierar hennes mors skribentstil parallellt med offentligt modersmord.
Vem hugger då uusma i ryggen? Seriösa forskare, riktiga författare och intressanta illustratörer. Och de som fortfarande tror på någon slags hederlighet i omnänt litteraturpris. Konstnärligt sett är boken amatörmässig textuellt, och kritiken är som vanligt när schyffert är inblandad trams. .Jag vill tillägga att parallellen ”schyffert” och Nils Strindberg, som ju alla insatta tolkar det (se tex Sundins kritik i SVD 23/9, som gillar boken) ÄR DET MEST KOMISKA MÅNGA AV OSS SETT PÅ LÄNGE, iaf vi som minns ”schyfferts” försök att tolka August Strindbergs ‘Fordringsägare’ tillsammans med torsken flinck på SVT. Det gäller att tolka välvilligt när man läser andras text. Men detta är hårresande. Och nej det går inte att bortse från verkligheten för att boken vann Fackbokspriset (märk väl Augusts…). Hon ställer alltså sanningen som hon gjort sig baserat på samtal med släktingar, andras forskning mm mot sin egen verklighet. ”Jag vet hur det känns…”, skriver bea. Nej bea, du vet inte hur det känns att dö isolerad panikslagen i Arktis. Och nej bea, du vet inte hur det kändes för Anna i sitt testamente skriva att hjärtat ska ligga hos Nils.haag och schyffert arbetar med reklam för den som inte vet, och ingår i ett större på lite olika sätt ”organiserat nätverk”.... här kommer lite zlatan ref: http://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/har-ar-zlatans-hypade-reklamfilm-med-volvo/. Roligt med Maddes kommentar "trodde inte den skulle vara så stor", haha "schyfferts" är tydligen jätteliten.