fredag 1 maj 2015

Bokbloggsjerka!

Fredag och 1 maj vilket betyder en ledig dag.
I dag ska jag städa, tvätta och fixa allt som man annars måste göra under helgen och det betyder att jag förhoppningsvis har massor extra tid att läsa på lördag och söndag.

Men först så är det helgens fråga hos Annika som ska svaras på:

Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Känner mig väldigt osäker på den här frågan då jag faktiskt inte har en aning.

Kan tänka mig Harry Potter som en klassiker och även Hungerspelen.

Då jag läser mycket dussindeckare och ungdomsböcker och inte så mycket "djupare" litteratur så står det helt still i huvudet.

Kanske någon bok av Donna Tartt kan kvala in på listan som blivande klassiker?

36 kommentarer:

  1. Harry Potter är nog inget dåligt förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det verkar som han är med hos alla denna veckan!

      Radera
  2. Harry Potter tror jag också kommer bli en klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst första boken men han fick vara med ändå. Alla verkar ju älska böckerna!

      Radera
  3. Håller absolut med om Harry Potter. Jag hade förresten just Donna Tartt bland mina förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst något av Donna Tartt än men har hört mycket bra om hennes böcker så de kan nog hålla i framtiden.

      Radera
  4. Jag tror du har helt rätt om HarryP!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar som HP är med hos många!

      Radera
  5. Jepp, jag tog också upp Harry Potter som blivande ungdomsklassiker. Donna Tartt var inte illa tänkt det heller, skulle inte förvåna mig om du får rätt.

    SvaraRadera
  6. Harry Potter måste jag läsa, förstår jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst första boken om Harry så jag ligger också efter lite..

      Radera
  7. Vi verkar vara överens om Harry Potter :)

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Harry P har nästan alla!!!!! måste helt enkelt få evigt liv!

    SvaraRadera
  10. Verkligen en svår fråga men en sak verkar alla överens om - Harry Potter är en modern klassiker

    SvaraRadera
  11. Harry Potter och Hungerspelen tror jag med på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att fler tror på Hungerspelen!

      Radera
  12. Hungerspelen tyckte jag inte var så bra skriven men det kanske inte klassiker behöver vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur bra skriven en klassiker måste vara men Hungerspelen är nog en bok som kommer hålla länge iaf.

      Radera
  13. Kom inte ens igenom Donna Tartts Steglitsan, men det kanske finns andra bättre. Harry Potter kan jag också tänka mig har lång hållbarhet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte Steglitsan på bokrean och hoppas att jag kommer gilla den!

      Radera
  14. Jag kom inte heller igenom Donna Tartts Steglitsan men jag gillade Den hemliga historien och kan tänka mig att den skulle kunna kvala in. Harry Potter tror jag också på fast jag bara har läst första boken, tänkt ta mig an de andra delarna framöver ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också bara läst första boken om Harry än så länge.

      Radera
  15. Harry Potter och Hungerspelen finner du även på min lista! Jag tror de kommer att stå sig väldigt länge =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Vi får hoppas vi har rätt men vet vad folk vill läsa i framtiden :)

      Radera
  16. Harry Potter tror jag absolut på

    SvaraRadera
  17. Potter kommer nog att leva vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är många av oss som tror det.

      Radera
  18. Det är inte alls säkert att det är "djupare" litteratur som lever vidare.

    SvaraRadera
  19. Harry och Hungerspelen är två av mina favoriter. Hoppas verkligen du har rätt :)

    SvaraRadera