måndag 11 maj 2015

Jakthundarna av Jørn Lier Horst

Titel: Jakthundarna
Författare: Jørn Lier Horst
Antal sidor: 397
Förlag: Lind & CO

Beskrivning från Adlibris:

William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, sympatisk och noggrann. I hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts. Och Wisting angrips av både kollegor och media.
Utan tillgång till polisens resurser inleder Wisting en egen utredning för att ta reda på sanningen. Han får hjälp av sin dotter, som är kriminalreporter, men de är långt ifrån att lösa gåtan när en ung kvinna försvinner. Händelsen kopplas samman med det tidigare mordet och nu börjar jakten ...


Mina tankar om boken:

Det här är en bok jag varit nyfiken på ganska länge men hela tiden har andra böcker kommit emellan. 
Nu har jag iallafall läst den och ärligt talat vet jag inte vad jag ska säga.
Tycker om boken och berättelsen men karaktärerna känns helt platta och meningslösa.
Detta är den första boken i serien som blivit översatt till svenska men det finns tydligen ett par böcker innan den här.
Det är kanske därför det känns som man inte riktigt lär känna William Wisting och hans dotter Line.

Tycker ändå att det här var en helt okej bok, väldigt lättläst med korta kapitel och en ganska spännande story.
Ytterligare en bok i den här serien har blivit översatt till svenska så jag kommer absolut att läsa vidare och hoppas att få lära känna William Wisting mera.

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / cdon

10 kommentarer:

  1. Kul att få läsa vad du tyckte om den! Jag har länge varit sugen på den och nu ligger den och väntar i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att se vad du tycker sen då!

      Radera
  2. Jag gillar serien om William Wisting dock trist när man börjat översätta böckerna mitt i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är väldigt konstigt att de gjort det..

      Radera
  3. Grottmannen är nästan bättre. Då känner man ju karaktärerna lite från denna boken också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska läsa den med snart hoppas jag!

      Radera
  4. Du har vunnit ett ex av Hyresgästerna. Grattis! :-) Har du fått mitt mejl? Om inte, kan du mejla mig din adress så ska jag skicka boken under veckan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul, har dock inte fått något mail men jag hör av mig till dig!

      Radera
    2. Slarv av mig , hittade ditt mail :)

      Radera
  5. Den här boken har jag haft ett tag men inte hunnit läsa men är väldigt nyfiken på den. Hoppas jag hinner ge mig på den snart :)

    SvaraRadera