måndag 4 maj 2015

Kråkornas fest av George R.R. Martin

Titel: Kråkornas fest
Författare: George R.R. Martin
Antal sidor: 734
Serie: Sagan om is och eld 4

Beskrivning från Adlibris:


Efter århundraden av bittra strider råder nu en osäker vapenvila. Den blott åttaårige bror Tommen regerar i Kungshamn under överinseende av sin mor, den maktgalna Cersei Lannister som har många liv på sitt samvete.
Men kampen om makten över de sju konungarikena är inte slut. Stannis Baratheon har farit till Muren, på Järnöarna smider huset Greyjoy nya planer, i Dornien vill huset Martell hämnas prins Oberyns död, medan Brienne, jungfrun av Tarth, beger sig iväg på det omöjliga uppdraget att söka efter Sansa Stark. Och över havet kommer envisa rykten om att draklordens dotter fortfarande lever.
Tiden är kommen för de visa och de ärelystna, för de starka och de svekfulla, för ädlingar och ofrälse, för magiker och mördare, för de rättrogna och de fredlösa. De mänskliga asätarna är inte sena att samlas och nya intriger uppstår och farliga allianser bildas när krafter från det förflutna dyker upp igen i spåren efter strider och kaos, beredda att än en gång ta upp kampen om järntronen.
Till kråkornas fest är många inbjudna men bara ett fåtal överlever.
Mina tankar om boken:
Nu har jag äntligen läst ut fjärde delen i Sagan om is och eld.
Kråkornas fest är bra men absolut inte i närheten så bra som de tidigare böckerna i serien.
Kanske beror det på att ingen av mina favoritkaraktärer är med eller så är det för att det inte händer så mycket.
Det är mest politik och prat och inte så mycket action och äventyr.

Men är jag besviken?
Nej faktiskt inte för jag älskar den här världen som George R.R. Martin tar med oss till.
Jag älskar allt med den här serien och är väldigt glad att jag har del fem Drakarnas dans ståendes i hyllan.

Frågan är nu bara när sjätte boken egentligen kommer.
Sista uppdateringen jag hörde var att del sex INTE kommer ut under 2015.
Blir en lång väntan och trots att jag mer eller mindre vill kasta mig över fortsättningen så kanske jag suger på den karamellen ett tag.

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / cdon

4 kommentarer:

  1. Taggat dig i: http://snowglitter.blogg.se/2015/may/extraordinary-means-tag.html :)

    SvaraRadera
  2. Ah, er så utrolig usikker på om jeg orker å begynne på denne serien! Jeg ser jo tv-serien, og føler det ødelegger litt av opplevelsen av å oppleve bøkene!

    SvaraRadera