torsdag 27 juli 2017

Böcker som jag undviker

Torsdag och som vanligt en Helgfråga från Mia som denna gång undrar:

Vilken typ av bok undviker du helst?
Jag läser inte så ofta, eller nästan aldrig biografier.
Speciellt inte av kända eller mindre kända personer som ska berätta om sina liv. 
Nä fy säger jag bara, vad trist..

Undviker också böcker som handlar om människor som har gått igenom hemska saker, sjukdomar och liknande.
Känns som jag inte riktigt klarar av att läsa om sådant som jag vet har hänt på riktigt.

För mig är ju läsningen främst en avkoppling och verklighetsflykt och då vill jag inte läsa om hur jävligt livet kan vara på riktigt..

Bonusfråga: Motionerar/tränar du?
Nä inget regelbundet.
Försöker att promenera så ofta och mycket jag kan men är inte personen som står och svettas på något gym. 
Vi har ju hund så det blir promenader men det hade varit kul att kanske ha något annat också. Vet inte riktigt vad det skulle vara dock.
Som sagt är jag inte en person som vill träna med andra och jag är alldeles för skraj att ge mig ut och springa själv i något spår.

14 kommentarer:

  1. Jag läste massor av biografier förr, inte om kända människor utan de som for illa på olika sätt. Sen jag fick barn fixar jag inte riktigt det där längre.
    Att gå med hunden är väll inte så illa? Man måste inte springa eller hänga på gym utan vardagsmotion är bra motion :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig läsningen är en avkoppling fast en och annan biografi kan slinka med. Men då handlar det om nyfikenhet.

    SvaraRadera
  3. Vissa biografier tycker jag är roligt att läsa men såna där med människor som farit illa läser jag ganska sällan numera.

    SvaraRadera
  4. läser inte gärna böcker som handlar om människor som gått igenom hemska saker.

    SvaraRadera
  5. En och annan biografi läser jag och tycker ofta att det är mer intressant än jag tänkt och att jag borde läsa fler. Böcker där personer far illa på olika vis läser jag sällan men det händer. Det kan vara jobbig läsning.

    SvaraRadera
  6. Skulle kunna kopiera ditt svar rakt av när det gäller böckerna. Läste dock Linn Ullmans De oroliga (som beskrivits som biografi) och älskade den. Så ibland blir jag överbevisad :)

    SvaraRadera
  7. Jag försöker att läsa lite mer biografier nu, bara för att utmana mig själv. Men tror att nyckeln är att läsa om någon person som man själv tycker är intressant. Jag har också svårt att läsa böcker som handlar om människor som gått igenom svåra saker och sedan skrivit böcker om det, tycker det är väldigt jobbigt att läsa när man vet att det är sant.

    SvaraRadera
  8. Just ja, böcker om cancer undviker jag - kom ihåg det när jag läste ditt svar.
    Jag vill så gärna läsa biografier, men varje gång jag provar blir jag besviken.

    SvaraRadera
  9. Biografier läser inte jag heller speciellt ofta. Jag är nog inte så intresserad av kända eller okända människor :)

    SvaraRadera
  10. Tänkte inte på biografier när jag skrev mitt svar, men jag håller med. Visst kan jag väl ha läst någon bok om en historisk person, exempelvis den engelske kungen Henrik VIII, men då handlar det ju även om en intressant epok. Men hu vad hemskt det låter att sätta sig och läsa Jag är Zlatan...

    SvaraRadera
  11. Böcker om svåra sjukdomar undviker jag också.

    SvaraRadera
  12. jag läser gärna biografier om författare och andra intressanta personer. men eländesskildringar hoppar jag gärna över. hundpromenader är väl utmärkt. yoga är också bra

    SvaraRadera
  13. Hundpromenader är toppen vardagsmotion. :) Läser biografier och sånt (inte så gärna sjukdomsskildringar dock), tycker man lär sig något på det.

    SvaraRadera
  14. För egen del undviker jag fantasy, med visst undantag.

    SvaraRadera