tisdag 4 juli 2017

De vackra döda av Belinda Bauer

Beskrivning från Adlibris:

Eve Singer är beroende av döden. Hennes karriär som kriminalreporter på TV är på väg att dala, och hon är beredd att ta till nästan vilka medel som helst för att tillfredsställa sin blodtörstiga publik.
Mördaren är också beroende av döden. Inte nog med att han fortsätter att döda. Han tillkännager dessutom sina makabra framträdanden i förväg, i syfte att visa upp döendets skönhet för världen.
När han kontaktar Eve tar hon tacksamt emot erbjudandet om att få vara först med varje nytt och blodigt spektakel. Tills hon inser att mördaren har två besattheter - och att hon är den andra.






Mina tankar:

Har ett par olästa böcker av Belinda Bauer i bokhyllan och har varit nyfiken på att läsa något från henne men det har aldrig blivit av.
Nu när jag fick De vackra döda som recensionsexemplar så tänkte jag varför inte.

Och oj så bra boken börjar, man kastas in i en spännande handling direkt och jag får hjärtklappning de där första sidorna.
Men sen händer det inte så mycket och jag få aldrig tillbaka den där skräckblandade förtjusningen som jag hade i början.

Nu efter jag läst boken känner jag lite sådär.
Den var inte direkt dålig men något gjorde att jag inte fastnade i boken.
Det känns som det blev för mycket och för överdrivet på något sätt.
Har svårt att ta mördaren på allvar och vissa delar känns nästan lite komiska.
Svårt att förklara men det kändes inte trovärdigt.

Tror att det är en blandning av miljön och karaktärerna som gör att jag inte känner mig helt övertygad.
Med ett så pass spännande upplägg som boken har så borde det passa mig men jag finner mig själv sväva bort i andra tankar under läsningen.

En helt okej bok i det stora hela men inget som jag kommer komma i håg en längre tid.


Betyg:

3/5

Adlibris / Bokus

Tack Modernista för boken!




6 kommentarer:

  1. Vad tråkigt. Belinda Bauer känns lite som en varannanboksförfattare och även om nu lägstanivån är förhållandevis hög så är det så bra när det är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får väl ge henne en ny chans någon dag :)

      Radera
  2. Åh vad tråkigt att höra. Jag började nyss på den och gillar inte alls början på den, blir den inte ens bättre än så, så kanske jag ska ta och lägga undan den

    SvaraRadera
  3. Har läst några böcker av Belinda Bauer och hon verkar vara lite ojämn. Vissa böcker är helt perfekta, men inte alla.

    SvaraRadera
  4. Den låter helt klart spännande men samtidigt väldigt udda. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  5. Hm, Belinda Bauer verkar vara lite ojämn, jag har inte varit super imponerad av det jag har läst tidigare men var nyfiken på den här.

    SvaraRadera