torsdag 13 juli 2017

Helgfrågan v.28

Torsdagskväll och jag är jättetrött.
Fundera på en tidig kväll med lite te och en bok, men först tänkte jag svara på Helgfrågan:


Hur viktigt är språkriktigheten i en bok?
Oj, jag vågar nog inte säga för mycket eftersom jag själv inte alltid är en hejare på att skriva,grammatik och rättstavning. 
Jag kan väl tycka att jag har rätt bra koll och hade bra betyg i svenska men ofta finner jag mig själv att skriva helt galet.

För mig kanske det inte är så viktigt, är nog ingen språkpolis men samtidigt får det kanske inte vara för mycket fel i en bok.
Då kanske jag kan få känslan att det inte är seriöst.

Något jag har mer svårt för än annat är dock särskrivningar.
Det ser så fult ut och i bland kan ord få helt andra betydelse.





Bonusfråga: Hur går det med sommarläsningen?
Jag tycker min sommarläsning går väldigt bra.
Har väl inte direkt några mål eller planer förutom att läsa Ett litet liv av Hanya Yanagihara och den är jag mer än halvvägs igenom. 

9 kommentarer:

  1. mycket fel hittar man sällan, kan vara avsiktligt ibland, språket förändras ju.

    SvaraRadera
  2. Håller med om at det inte får vara alltför mycket fel.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte heller någon polis men en del kan reta sig oerhört mycket på språkriktigheten. 😜

    SvaraRadera
  4. Nej, för många fel får det inte vara, speciellt inte av den sorten som gör att betydelsen helt förändras.

    SvaraRadera
  5. Jag kan också skriva helt galet fel ibland.

    SvaraRadera
  6. För mycket skrivfel kan bli tröttsamt och som du säger så känns det inte helt seriöst.

    SvaraRadera
  7. Alltför mycket fel stör ju helt klart, men oftast korrekturläses ju texter så det händer väl rätt sällan.

    SvaraRadera