fredag 21 juli 2017

Häxan av Camilla Läckberg


Beskrivning från Adlibris:

"När fyraåriga Linnea försvinner från en gård utanför Fjällbacka väcks tragiska minnen till liv. Trettio år tidigare försvann en liten flicka från exakt samma gård och hittades senare mördad. Den gången anklagades två trettonåriga flickor för att ha fört bort och dödat flickan. De befanns skyldiga i domstol men slapp fängelse på grund av sin ålder. Den ena av dem har efter det levt ett stilla liv i Fjällbacka. Den andra har just återvänt för första gången sedan händelsen, nu som firad skådespelare för att porträttera Ingrid Bergman i en film som ska spelas in i trakten.

Fjällbackaborna ställer mangrant upp i sökandet efter Linnea, och till slut finner man henne. Naken, invid samma skogstjärn där den första flickan hittades. Skräcken sprider sig i det lilla samhället. Kan fler flickor vara i fara?

Trots att Patrik Hedström tycker att det verkar långsökt börjar han och hans kolleger vid Tanumshedepolisen utreda om det finns något samband mellan de två fallen. Till sin hjälp får de Erica Falck, som sedan länge arbetar med en bok om det gamla mordet. Utredningen river upp många sår, drevet går och invånarnas rädsla för det okända får fruktansvärda konsekvenser."


Mina tankar:

Camilla Läckberg är en författare som jag tyckt väldigt mycket om men efter bok sex/sju i serien om Patrik och Erica började jag faktiskt tröttna lite.
Tycker dock att den senaste boken Lejontämjaren var bättre än de tidigare men trots det så var jag inte så nyfiken på Häxan.
Hade väl nästan bestämt mig för att inte läsa den men sen fanns den där i bokaffären och jag kunde inte låta bli.
Man har ju inte heller kunnat undgå all uppmärksamhet den här boken fått och det gjorde att min nyfikenhet bara växte och växte ändå tog det ett tag innan jag väl började läsa.

Men tala om att bli helt uppslukad av en bok.
Jag fullkomligt älskade Häxan och det slutade med att det blev den bästa boken under juni månad för mig.

Visst kan jag hålla med om att det är en aning lite mycket karaktärer att hålla ordning på och att historien om Häxan, som jag för övrigt tyckte var jättespännande, kanske inte var nödvändig i den här boken men det är bara bagateller i det stora hela.

Okej, Läckberg kommer väl aldrig vinna några stora litteraturpriser men underhållning och spänning är hon riktigt duktig på.

Följer Camilla på Instagram och hon verkar göra allt annat än att skriva just nu så det kanske dröjer ett tag innan vi får återse Patrik och Erica igen men jag hoppas innerligt på fler böcker snart!

Betyg:

5/5



7 kommentarer:

  1. Läckberg får ju pangar, bra underhållning är också värt en del

    SvaraRadera
  2. Tycker att Läckberg lyft sig och blivit bättre både i Lejontämjaren och Häxan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, de två senaste har varit jättebra!

      Radera
  3. Jag har inte varit så där superförtjust i Läckberg tidigare, men har läst alla hennes böcker för de har ju ett underhållningsvärde helt klart. Häxan tycker jag är en av hennes bästa, jag gillar att hon känns engagerad i ämnet hon skriver om.

    SvaraRadera
  4. kommer du ihåg vad alla karaktärer hette i boken? har tyvärr tappat bort min bok.

    SvaraRadera