måndag 10 juli 2017

Stanna av Flora Wiström


Beskrivning från Adlibris:

"Esters Stockholmstillvaro kantas av oändliga jobbpass på antikvariatet och dimmiga lördagsnätter med bästa kompisen. Livet känns som en symaskinsnål som hoppar fram och tillbaka när tråden ska fästas; Ester kommer inte vidare. Men en dag träffar hon Eli med den mörka rösten och händerna som är fläckade av målarfärg. Det blir början på det vackraste men svåraste året i Esters liv."

Mina tankar:

Det var inte mycket jag visste om boken innan jag började läsa men jag hade fått för mig att det skulle vara en gullig och småmysig ungdomsroman om den första kärleken.. eller nåt liknande.

Till en början med så fastnar jag direkt i boken, gillar språket och huvudpersonen Ester.
Tycker också det är extra mysigt att hon arbetar med böcker och att det nämn lite boktitlar här och där.
Ester träffar Eli och det bli lite sådär gulligt och mysigt som jag hoppades.
Men hur längre in i boken man kommer desto mer tar problemen över och när Elis mamma blir sjuk så tappar jag lusten att läsa.

Det bli tungt och det blir jobbigt och visst inget fel att skriva och att läsa om det men jag var så inne på att det skulle vara sött och fluffigt och kanske bara någon enstaka fnurra på tråden, inte att det skulle vara sjukdom och död inblandat.
Nej, jag var inte beredd på det men jag läste färdigt boken.

Kan nu efteråt säga att den är väldigt fint skriven, språket är som sagt väldigt bra men historien gick åt ett håll jag inte alls förväntade mig.

Sen saknade jag lite passion och glöd från Esters och Elis relation.
Kanske inte just massa heta sexscener men någon form av gnistra hade ju varit trevligt.

Betyg:

3/5

1 kommentar: